Viktiga räddningsövningar i Ivösjön

Publicerad: 1 juni 2021, kl. 16:23

Övningen började med en genomgång för alla inblandade.

I framtiden kommer Sjöräddningen att larmas automatiskt vid vissa typer av räddningsuppdrag i Bromölla kommun. På måndagskvällen bekantade sig Räddningstjänsten och Sjöräddningen med varandra under den första av fyra gemensamma övningar i Ivösjön.

I småbåtshamnen sjösatte räddningstjänsten i Bromölla och Näsum sina två båtar och Sjöräddningen fick ett övningslarm och rullade in med ytterligare två båtar. Övningsledare var Tony Johansson från Räddningstjänsten och Emil Thomasson från Sjöräddningssällskapets station i Sölvesborg.

Tony Johansson på Räddningstjänsten och Emil Thomasson på Sjöräddningen ledde övningen.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med över 100 000 medlemmar som leds från Göteborg. Runt Sverige finns 200 båtar fördelade på 69 olika platser. I Sölvesborg betjänas sjöräddningsstationen av 16-17 frivilliga. Med båtarna upplastade på släpvagnar är inställelsetiden kort.

– Larmet gick via våra personsökare och i dag tog det en halvtimme för oss att komma hit. Är det skarpt läge går det förstås lite fortare, säger Emil Thomasson på Sjöräddningen.

Tidigare har Sjöräddningen huvudsakligen använts för insatser på statliga vatten, men nu finns även möjligheten att tillkalla dem vid händelser i vattendrag och stränder som tillhör kommuner. Det öppnar stora möjligheter för en bättre och enklare samverkan.

– Inom kort ligger Sjöräddningen naturligt i våra larmlistor och larmas ut till drunknings-, båt- och dykolyckor med automatik. Tidigare har det gjorts manuellt och ibland har det inte gått ut larm till dem överhuvudtaget trots att de borde fått det, säger Tony Johansson på Räddningstjänsten.

– Ja, om det till exempel händer något på Bromöllasidan av Valjeviken så är det ju vi som är allra närmast, fyller Emil Thomasson i.

Under kvällen visade de två aktörerna upp båtar och räddningsutrustningar för varandra och så småningom var det dags att ge sig ut på Ivösjön.

– Vi övade att leta efter människor som hamnat i vattnet efter en båtolycka genom att söka av ett område. Vi ”krattade” en yta med båtarna i bredd. Körde åt ett håll, vände och kom tillbaka. Genom samövningen testade vi också kommunikationen mellan båtar som tillhör två olika organisationer. Det gick rätt bra för att vara första gången, säger övningsledare Tony Johansson.

De gemensamma övningarna fortsätter de kommande tre måndagskvällarna i juni.

Läs mer om Sjöräddningssällskapet i Sölvesborg

Sidan senast uppdaterad: den 29 september 2021