[Arkiverad] Valborgsfirande i kommunen

Publicerad: 30 april 2024, kl. 9:00

Idag är det dags att hälsa våren välkommen med en mysig brasa. Vi påminns om vinterns slut och gläds åt vårens ankomst. Här får du tips om var det anordnas valborgsfirande i kommunen.

Råby badplats - arrangör Råby fritidsklubb

Firandet startar kl. 19.30 med fackeltåg från bygdegården och Råby 11. Brasan tänds ca kl. 20.00. Grillad korv, kaffe, kaka och våfflor finns till försäljning. Du kan också prova lyckan vid chokladhjulet ellet ålalotteriet.

Tomsabos badplats - arrangör Byträffen i Edenryd

Firandet startar kl. 19.15 med fackeltåg från Edenrydsskola, samling 19.00. Brasan tänds ca kl. 19.30. Grillad korv och dricka finns till försäljning.

Åvägen 1 i Nymölla - arrangör Nymöllas aktivitetsgrupp

Firandet startar kl. 19.00. Prova lyckan på lyckohjulet eller vid fiskdammen. Grillad korv finns till försäljning.

Öllersbacke i Näsum - arrangör Näsums byutveckling

Firandet börjar kl. 19.30 och bålet tänds kl. 20.00. Det finns aktiviteter att delta i samt fika och grillad korv till försäljning.

Information från Räddningstjänsten

Räddningstjänsten uppmanar er som anordnar valborgseldar att tänka på följande:

• Det är alltid den som anordnar valborgsfirandet som ansvarar för att eldningen sker på ett säkert sätt.
  • Större eldar att anmäla er eld till larmcentralen i Kristianstad.
  • Elden ska placeras så att omgivningen, till exempel byggnader eller fordon, inte skadas.
  • Tänk på att ha nära tillgång till släckutrustning.
  • Kontrollera vindriktningen.
  • Besök platsen efter några timmar för att kontrollera att elden verkligen blev helt släckt.

Och du - kontrollera gärna att inga igelkottar eller andra smådjur bosatt sig i rishögen.

Nya regler för hantering av trädgårdsavfall

Den 1 januari 2024 infördes en ny lagstiftning enligt avfallsförordningen som påverkar hur trädgårdsavfall får hanteras. Bromölla kommun arbetar just nu med att se över lokala föreskrifter och uppdaterar informationen löpande.

Ska du anordna valborgseld måste du söka dispens

I dagsläget är det enbart möjligt att söka dispens från förbudet att elda avfall om förbränningen sker i samband med en offentlig tillställning, till exempel valborgseld.

Tänker du anordna en valborgseld är det viktigt att ha koll på vad som gäller. Den som ansvarar för valborgselden behöver söka dispens hos kommunen.

Mer information om hur du söker dispens

Sidan senast uppdaterad: den 6 maj 2024