Trygghetsmätningen 2020 är klar

Publicerad: 19 januari 2021, kl. 14:14

Några av de ansvariga bakom trygghetsmätningen: Jenny Önnevik, kommunalråd (S), Louise Englund, chef för lokalpolisområde Karlshamn, Max Staude, kommunpolis och Sanja Vojnikovic, säkerhetsskyddschef i Bromölla kommun.

Den årliga trygghetsmätning som polisen och de fyra kommunerna i lokalpolisområde Karlshamn genomför visar att allt fler uppfattar Bromölla kommun som otrygg. Samtidigt har andelen medborgare som faktiskt utsätts för brott sjunkit under flera år och i Bromölla är den allra lägst av de deltagande kommunerna.

Trygghetsmätningen görs i enkätform och Bromölla har valt att skicka ut totalt 900 stycken till invånare i olika åldrar. Det är betydligt fler än en kommun av vår storlek behöver, men de ger oss samtidigt ett bättre underlag.
Resultatet visar att tryggheten har ökat i kommunens ytterområden, men minskat i centrala Bromölla.

Människors känsla av otrygghet i en verklighet som till synes blir allt mera trygg är en utmaning för de inblandade.

– Vi vet det här sedan många år. Uppklarandet av brott är hög i Bromölla, men det kanske inte bidrar till trygghet. Känslan tar lång tid att vända. Samtidigt skulle flera behöva röra sig ute i det offentliga rummet också, säger kommunchef Marie Wäppling.

Polisen har, i enlighet med sitt tidigare medborgarlöfte, utökat sin närvaro i kommunen. Från polisstationen i Bromölla utgår kommunpolisen Max Staude plus fyra områdespoliser som ingår i ett projekt. Även polisens utredare använder stationen och polisens fordon syns regelbundet i kommunen, särskilt på platser som upplevs som otrygga. Trafikkontrollerna har också utökats på olika ställen som medborgare tipsar om.

– Jag hoppas att allmänheten verkligen ser att vi agerar på problemen, säger Louise Englund som är chef för lokalpolisområde Karlshamn.

Ett gemensamt arbete pågår för att skapa nya samarbetsformer. Flera grupper, på olika nivåer i kommunen, ska hitta och analysera problemen i vardagen. Tillsammans skapas en gemensam problembild att samverka kring. Arbetet ska märkas med konkreta åtgärder i vardagen under flera år framåt.

– Det är viktigt att vi lyckas bryta trenden och öka tryggheten i samhället. Under året har vi lagt en god grund för den långsiktiga planeringen. Vår inriktning på trygghetsarbete i skolorna fortsätter och polisens ökade närvaro i Bromölla gör det lättare att arbeta förebyggande tillsammans, säger kommunalrådet Jenny Önnevik (S).

Sidan senast uppdaterad: den 13 juli 2021