Skåne Nordost fokuserar på innovation och skolfrågor i Almedalen

Publicerad: 30 juni 2017, kl. 13:18
Skåne Nordost deltar under politikerveckan i Almedalen och fokuserar på frågor som rör utbildning, innovation och ungt entreprenörskap. Tillsammans med andra aktörer, som Krinova, SKL Live Green Production och Länsförsäkringar Kristianstad-Göinge, arrangerar Skåne Nordost tre seminarier i Öresundshuset i Visby.

Med mat, miljö och hälsa som profil är Krinova unik i Sverige som Science Park och viktig för företagen i området. I Almedalen vill Skåne Nordost och Krinova lyfta fram hur Sveriges enda matinkubator och science park kan bli en nationell arena.

Nordöstra Skåne har samtidigt en stor utmaning i att höja sin utbildningsnivå. Kommunerna i Skåne Nordost arbetar ständigt med att hitta vägar för att få fler unga att gå starka ut i vuxenlivet. Genom att lyfta ungdomarnas egna historier och idéer låter Skåne Nordost de unga rösterna ta plats.

Kan gränslöst innovationsarbete ge nytändning för livsmedelsbranschen?

6 juli kl 10.00-10.45. Arrangeras av Skåne Nordost och Krinova Science Park

Svensk livsmedelsproduktion är präglad av global konkurrens och prispress. Hållbar produktion och konsumtion ställer krav på innovationer inom livsmedelsområdet. Här kan Sverige skapa ett dynamiskt klimat för innovationsarbete över gränserna mellan företag, organisationer, branscher och nationer.

Sju röster för skolrevolution – vi pratar inte, vi gör plats för de unga!

6 juli kl 12.00-13.00. Arrangeras av Skåne Nordost i samarbete med Live Green Production, SKL, Bromölla kommuns PlugIn/Griffin och Länsförsäkringar Kristianstad-Göinge.

Hur ser framtidens skola ut för unga? Hur skapar vi ett skolklimat i världsklass som är anpassat för den mångfald samhället består av? Utifrån sju unga människors berättelse om sina erfaren-heter och behov vill vi i dialog med publiken visa på hur utanförskap kan bli ett innanförskap med rätt stöd.

Almedalens Pitchmaraton

6 juli kl 17.30-18.30. Arrangeras av Skåne Nordost i samarbete med Live Green och Kindnesslife.

Under Öresundshusets kvällsmingel får unga talanger chansen att ta plats på scen när vi låter kvällen genomsyras av inspiration, framtidshopp och möten över generationsgränserna. Unga samhällsentreprenörer kan pitcha nya idéer och låta framtidens behov och lösningar ta plats i rampljuset.

För mer information kontakta:

Malin Wildt-Persson, utvecklingsledare Skåne Nordost,
072-885 78 98 malin.wildt-persson@kristianstad.se