Säsongsanställning ger landskapsarkitekt erfarenhet

Publicerad: 7 juli 2021, kl. 15:20

Solen lyser starkt över rabatten utanför Tunnbyskolan när en gulklädd gestalt böjer sig, plockar upp lite skräp och skyndar vidare. Maja Skog från Sölvesborg är nybliven landskapsarkitekt, utbildad för att skapa gröna miljöer. Som säsongsanställd på Kommunteknik jobbar hon med ytorna som hon ska rita i framtiden. Det har lärt henne massor.

– När jag fick min examen hade pandemin brutit ut. Då var det inte så lätt att hitta jobb som landskapsarkitekt. Skötseljobb ser jag som en bra första ingång och här i Bromölla är arbetet väldigt brett, säger Maja och rättar till sina solglasögon.

Hon blev landskapsarkitekt genom en femårig utbildning på Alnarp, utanför Malmö. Där lär man sig att skapa vackra och användbara trädgårdar, parker och landskap. Utbildningen innehåller projektarbeten och några månaders praktik, men väldigt mycket teori.

Under säsongen i Bromölla får Maja Skog hålla på med kommunens gröna delar och se hur allt ser ut i verkligheten. Hon berättar om vanliga misstag som görs i svenska kommuner. Framför allt anläggs ofta ytor som kallas skötselfria, men även de behöver skötsel efter några år. Det kräver både tid och resurser, som sällan finns med i kostnadsberäkningarna. Ofta får man rensa ytorna och börja om.

– Jag är väldigt intresserad av växter och kombinationer i stadsmiljö. Det finns så många spännande arter att välja när man planterar. Det ger roliga effekter som människor uppskattar. Ändå ser man att ett mindre antal arter används överallt och det kan få stora konsekvenser när växter drabbas av sjukdomar, förklarar Maja Skog.

Hennes kunskaper kan säkert komma till nytta på arbetsplatsen. När säsongen slutar i oktober står erfarenheterna från Bromölla kommun överst i Majas CV.

Andra anställningar hos oss

Lediga jobb i Bromölla kommun