[Arkiverad] Pärmar förbättrar kvalitet och tydlighet i hemtjänsten

Publicerad: 20 september 2022, kl. 11:19

Carolin Rubin och Emelie Broberg från hemtjänsten norra/östra fyller SOL-pärmarna med innehåll.

Bromölla kommun ökar tryggheten för alla medborgare som har hemtjänst genom att dela ut pärmar med enhetlig och tydlig information som välkomnar medborgaren och berättar om vad hemtjänsten har att erbjuda.

– Det här är en typ av kvalitetssäkring. Vi kallar dem för SOL-pärmar, en förkortning för socialtjänstlagen. Där finns kontaktinformation, genomförandeplan och beskrivningar av våra tjänster, säger Kim Jeansson, som är enhetschef inom äldreomsorgen.

Pärmarna görs färdiga för leverans av personal ur hemtjänsten norra/östra. Distributionen kommer sedan att göras under ett par veckors tid. När pärmarna tagits i bruk har alla som har eller får hemtjänst i kommunen allt de behöver på ett ställe, en lista på olika ansvariga och en klarhet i vad hemtjänsten innebär redan från början.

– Informationen skapar en trygghet för både medborgaren och anhöriga som kan läsa om hemtjänsten och snabbt få reda på vem man ska prata med i olika ärenden, säger Kim Jeansson.

Sidan senast uppdaterad: den 19 december 2023