[Arkiverad] På vandring för ökad trygghet

Publicerad: 6 september 2022, kl. 7:43

Vandring förbi Backsippans förskola i solnedgången.

Trygghetsvandrarna som samlats i Centrumkyrkan på fredagskvällen kommer från sex föreningar i kommunen. Efter genomgången delas 15 personer upp i två grupper. Fram till midnatt besöker de många av Bromöllas samlingsplatser.

Upplägget är enkelt. Först en genomgång, uppdelning i två grupper, en första vandring, fika, nästa vandring och sedan en kort avslutning runt midnatt. Ledarna Fanny Fransson och Naser Al Sanji från Länsförsäkringar inleder och berättar om allt praktiskt. De tar upp gruppindelningen, att alla är försäkrade och att gruppen går tillsammans utan några särskilda befogenheter. Det handlar bara om att observera och kontakta polisen vid behov.

– Om vi vet på förhand att något händer i en annan del av kommunen så kan vi köra dit med vår bil och kolla särskilt, säger Naser Al Sanji.

Ikväll gäller vandringen dock centralorten. Promenaden går förbi några skolor, parker och andra kända platser där ungdomar vistas.

Badplatserna får besök, liksom campingen och stationen. Att se samhället till fots är både spännande och lärorikt. I mörkret känns det ibland skönt att vara flera stycken. Den här kvällen är det ganska lite folk ute och vi möter bara några få grupper med yngre som ser ut att ha det bra.

– Vi tycker att engagemanget bland föreningarna i kommunen är så stort och härligt. Det finns nio aktiva klubbar, som är väldigt olika och det blir en bra blandning, säger Johan Kilander på Länsförsäkringar som är projektledare för trygghetsvandringarna.

De deltagande föreningarna får ett ekonomiskt bidrag och Johan Kilander säger att det finns utrymme för ytterligare deltagare.

– Det här är en långsiktig lösning, alla avtal med klubbarna är på tre år. Vi ser gärna att det finns gott om föreningar, vi vill ju stötta det lokala föreningslivet och samtidigt göra trygghetsskapande åtgärder, säger Johan Kilander.

Sidan senast uppdaterad: den 19 december 2023