Avrådan från bad

Otjänligt badvatten vid Strandängens badplats

Publicerad: 25 juni 2020, kl. 19:12

Bromölla kommun avråder från bad vid Strandängens badplats efter att vattnet bedömts vara otjänligt. Resultat från vattenprov som togs den 23 juni visar på förhöjda halter av tarmbakterien Intestinala enterokocker (en typ av tarmbakterie som tros komma från avföring från människor eller djur). Bakterien kan orsaka magproblem om vattnet sväljs. Sjuka och äldre personer samt barn rekommenderas att undvika badet. Informationsskyltar kommer att sättas upp på Strandängen under fredagen.

Ny provtagning kommer att göras fredag 26 juni. När testresultatet från det provet är klart görs en ny bedömning om vattnet är tjänligt igen eller om fortsatt avrådan från bad ska gälla.

Vi har många fina badplatser i vår kommun, passa på att besöka någon av dem tills vattenkvalitén återhämtat sig på Strandängen. Badplatser i Bromölla kommun

Svenska kommuner tar regelbundet vattenprover under sommarsäsongen. Resultaten från ett 70-tal badplatser runt om i landet hittar du på Havs- och vattenmyndighetens webbplats

Sidan senast uppdaterad: den 30 juni 2020