Fyrverkerier

[Arkiverad] Nyår och fyrverkerier

Publicerad: 30 december 2021, kl. 7:00

I Bromölla kommun är det endast tillåtet att skjuta fyrverkerier på offentlig plats utan polisens tillstånd mellan klockan 16 på nyårsafton och klockan 04 på nyårsdagen. Det är förbjudet att använda fyrverkerier eller pyrotekniska varor närmare än 50 meter från sjukhem, vårdhem, ålderdomshem, skolområden, begravningsplatser samt på offentlig plats inomhus.

Reglerna finns i Bromölla kommuns allmänna lokala ordningsföreskrifter

Vill du använda dig av fyrverkerier eller pyroteknik vid något annat tillfälle måste du ansöka om ett särskilt tillstånd från polisen. Om det skjuts fyrverkerier vid andra tidpunkter och du misstänker att det saknas tillstånd kan du anmäla till polisen.

Utöver de lokala föreskrifterna, finns nationella lagar som gäller i hela Sverige och som också styr användningen av fyrverkerier. Till exempel måste man vara 18 år för att få köpa och använda dem, och för att köpa och använda raketer med styrpinne krävs ett särskilt tillstånd.

Förhindra att olyckor sker, tänk på följande:

• Kontrollera att fyrverkeripjäsen inte är skadad - lämna alltid tillbaka skadade pjäser där du köpte dem.
  • Förbered ditt fyrverkeri i god tid.
  • Var nykter - alkohol och fyrverkerier hör inte ihop.
  • Rigga upp pjäsen enligt bruksanvisningen.
  • Håll aldrig en tänd fyrverkeripjäs i handen, om inte bruksanvisningen tillåter det.
  • Luta dig aldrig över en tänd fyrverkeripjäs.
  • Håll dig på ett behörigt säkerhetsavstånd enligt bruksanvisningen.
  • Vänta med att gå fram till en fyrverkeripjäs som inte fungerar - försök aldrig tända igen, om inte bruksanvisningen tillåter det.
  • Tänk på riskerna - fyrverkeripjäser kan orsaka bränder eller andra skador.
  • Visa hänsyn - tänk på att både människor och djur kan bli skrämda av fyrverkerier.
  • Kom ihåg att du måste vara minst 18 år för att få köpa och hantera fyrverkerier. Köper du ut till någon som är under 18 år räknas det som langning.

Källa: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) - Fyrverkerier

Gott Nytt År – var rädd om dig och om varandra!

Sidan senast uppdaterad: den 19 december 2023