[Arkiverad] Mötesplatsen Bromölla Kompetens öppnar

Publicerad: 30 november 2022, kl. 16:56

Den 1 december 2022 startar Bromölla Kompetens, en mötesplats där arbetsgivare kan hitta arbetskraft och arbetssökande kan bredda sitt nätverk för att lättare få ett jobb. Projektet ska också underlätta etableringen i samhället för bland andra nyanlända utlandsfödda.

I projektet får deltagarna träna praktisk svenska med sina fem sinnen och de som saknar eget nätverk får hjälp att kontakta tänkbara arbetsgivare, bland annat genom att olika arbetsgivare närvarar vid rekryteringsträffar två gånger i månaden. Dessa träffar är också öppna för alla. De utlandsfödda deltagarna får även den digitala kompetens som krävs för att kunna delta i svenskt samhällsliv.

Förutom att ge coachning mot arbetsmarknaden och undervisa i praktisk svenska jobbar medarbetarna i hög grad direkt mot arbetsgivare. Projektet Bromölla kompetens får också bidrag från Länsstyrelsen i Skåne för sitt arbete med nyanlända. Från och med 2024 ska projektet övergå till att bli en ordinarie verksamhet.

Bromölla Kompetens drivs av kommunens arbetsmarknadsenhet, men flera andra delar i kommunen berörs av verksamheten. En projektledare är anställd på heltid, en arbetsmarknadshandläggare på halvtid och en arbetsmarknadshandläggare på en 20 procents tjänst.

Plats och öppethållande

Mötesplatsen är öppen jämna veckor, torsdagar mellan 9-12. Platsen är Gallerian, Storgatan 42 i centrala Bromölla.

Interiörbild från Bromölla Kompetens lokaler.

Program den 1 december

Tre företag berättar om sina verksamheter:

• Bromöllaföretaget Welins Fastighetsservice AB kommer klockan 9-10.
  • Bemannings- och rekryteringsföretagen Randstad och Wikan Personal är hos oss klockan 9-12.
  • Arbetsförmedlingen har också personal på plats klockan 9-12.

I lokalen har vi också material om utbildningar, lediga arbeten och annat matnyttigt.

Välkommen!

Läs mer om Bromölla Kompetens