Lyckade alternativa praoveckor

Publicerad: 23 oktober 2020, kl. 12:54

På bilden syns Jonathan Sjöström, 9D, tillsammans med Malin Persson och Mats Tellander från NCC.

Under två höstveckor har eleverna i årskurs 9 erbjudits ett program med anknytning till arbetslivet. Pandemin försvårar elevernas praktik hos olika arbetsgivare. Därför har kunskaper om jobb och företagande flyttats in i skolan istället. En av punkterna är ett besök av representanter från byggbranschen.

I ett av klassrummen på Humleskolan står Malin Persson och Mats Tellander, som kommer från byggföretaget NCC. Under sin halvtimme berättar de för eleverna om branschen, företaget och alla yrkesroller som ryms inom det. Företagsbeskrivningen börjar enkelt.

– Allt du ser omkring dig skulle vi kunna ha byggt, säger Malin Persson.

Både hon och Mats har jobbat inom många områden och beskriver en bransch i förändring. Nya arbetssätt och en annan inställning till mångfald och kön gör att byggföretagen numera har en större blandning av anställda.

Tyvärr går det inte längre att göra sin prao på ett byggföretag, eftersom man måste vara myndig för att få vistas på en byggarbetsplats. Men branschen har å andra sidan många möjligheter att ta emot både praktikanter och lärlingar.
Mats förklarar sin karriär från prao i rörbranschen och yrkesskolan för VVS-montörer till sina senare studier till VVS-ingenjör.

– Den långa vägen är också en väg, säger han till 9:orna.

Det digra programmet har satts ihop av en arbetsgrupp med skolledning, studie- och yrkesvägledare, kommunalt aktivitetsstöd och näringslivsenheten i samråd med rektorerna på Humleskolan och Dala Södra.

– De här veckorna vill vi ge eleverna information och möjligheter att prata om och öva på saker som är viktiga när de ska fortsätta studera eller börja sitt yrkesliv, säger Cecile Lustig som är skolans administrativa chef.

– Att tidigt få höra om näringslivets villkor och möjligheter är viktigt för ungdomarna. Därför har vi satt ihop ett brett program, säger näringslivsutvecklare Maria Block.

Jonathan Sjöström i 9D har precis lyssnat på NCC:s information och konstaterar att den var spännande, men hans intresseområde ligger mera inom programmering och teknik. Han gillar de alternativa praoveckorna, särskilt möjligheten att hitta sitt drömyrke och att öva på att skriva CV och personligt brev.

– Det är intressant att veta hur arbetslivet fungerar. Den informationen borde finnas i skolans kursplan. Det är viktigt för att kunna göra ett bra val av utbildning och jobb, säger Jonathan Sjöström.

Studie- och yrkesvägledaren Marcus Svensson har också en bra känsla av veckorna.

– Jag tror nog att eleverna totalt får ut mera av det som erbjuds här, praoveckornas innehåll kan variera en del, säger han.

Temaveckornas innehåll

• Yrkesspaning – en djupdykning i området som eleven tror är ”mitt framtida yrke”

• Jakten på mitt framtida yrke – studie- och yrkesvägledarnas guidning kring yrkesvalet

• Arbetsmarknadskunskap – information som är särskilt inriktad på vården och industrin

• Framtidsboost - presentation av Furulundskolan och TLC, Tekniskt Lärcentrum i Sölvesborg

• Sommarjobbsinformation – Arbetsmarknadsenheten berättar om kommunens feriejobb

• CV och personligt brev – vad är det? Hur skriver man?

• Anställningsintervjun – genomför en intervju och få goda tips

• Kommunala aktivitetsansvaret – vilken väg kan jag gå om jag fattas betyg?

• Vad är en entreprenör? – Ung företagsamhet pratar om entreprenörskap

• Studiebesök i klassrum – byggföretaget NCC berättar om yrkesmöjligheter i deras bransch

• Elevernas redovisning av ”mitt framtida yrke”
Sidan senast uppdaterad: den 26 februari 2021