[Arkiverad] Kulturpaletten gick till Ifö Center

Publicerad: 1 december 2022, kl. 11:47

Ifö Center har tilldelats Region Skånes verksamhetspris Kulturpaletten, som i år delades ut till kulturens rum och platser. Prissumman är på 100 000 kr. De andra nominerade verksamheterna var Gylleboverket och Nordisk Panorama.

Verksamhetsledaren Teresa Holmberg på Ifö Center är väldigt glad och var rätt oförberedd på vinsten. Så firandet i Eslöv blev inte så storskaligt.

–Vi åt en hamburgare hela gänget och pratade om kommande projekt, säger hon.

Ifö Center har omvandlat en gammal fabrikslokal till ett av Europas till ytan största kulturhus. Ett område som är i ständig utveckling.

Teresa Holmberg är Ifö Centers verksamhetsledare.

–Vi vill säga ett varmt tack till alla som har varit med och räddat Ifö Center när fabriken lades ner. Så många har hjälpt till, stöttat oss och gjort det omöjliga möjligt, säger Teresa Holmberg

Några direkta planer för prispengarna har ännu inte smitts, men det finns en långsiktig vision för verksamheten där pengar kommer att behövas.

–Det finns många hål att stoppa dem i, inte minst genom ett långsiktigt arbete med att göra Iföcenter självförsörjande på el. Framtida passiva intäkter vill vi sedan vidareinvestera i andra konstprojekt. Konstnärlig frihet, demokrati och solidaritet och omställningen till ett hållbart samhälle är viktiga frågor för oss, säger Teresa Holmberg.

Härnäst på Ifö Center

10 december
Lussefika för medlemmar den 10 december. (Man kan bli medlem innan).

20 december
Besök av kompositören Reine Jönsson, bördig från Näsum och pappa till bland annat verket Tygdjurssonaten. Han presenterar sitt senaste projekt. Ifö Centers medlemmar får nämligen se filmen med den helt nyskrivna kammaroperan Tre knivar från Wei, med musik av Reine Jönsson och regi av Patrik Sörling.

Operan baseras på nobelpristagaren Harry Martinssons teaterpjäs med samma namn, där temat är makt och lydnad. Den filmades på Ifö Center under sommaren. Operan presenteras även avsnitt för avsnitt i en nyårskalender på webben.

Detaljerad information

Region Skånes nyhet om Kulturpaletten

Ifö Centers webbplats

Ifö Center på Facebook