[Arkiverad] Klipp växtligheten - för säkerhetens skull

Publicerad: 9 september 2022, kl. 11:46

Under sommaren har kommunen fått ovanligt många klagomål på att sikten inte är fri på gator och i bostadsområden. Häckar, buskar eller annat som växer ut från din tomt får inte skymma sikten för trafiken och växterna får inte heller växa ut över gång- och cykelvägar.

Som fastighetsägare är det ditt ansvar att hålla efter häckar, buskar och träd på din egen tomt.

– Vi tar på oss säkerhetsbältet när vi kör. Se detta som ytterligare en säkerhetsåtgärd för att rädda liv. Själv skulle jag tycka det var fruktansvärt om någon skadas för att jag inte har klippt min häck så att sikten är fri, säger Helena Nerbring Lisell, chef för kommunens Myndighetskontor.

Myndighetskontoret ansvarar för tillsynen av växtligheten, på uppdrag av Myndighetsnämnden.

I plan- och bygglagen finns bestämmelser för växtligheten: ”En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.”

Risk för vite

Om din växtlighet inte uppfyller lagkraven kan det bli påföljder för dig som fastighetsägare. Myndighetsnämnden kan förelägga dig att vidta de åtgärder som krävs för att sikten ska bli fri. Förelägganden kan förenas med viten. Vite är en avgift som du får betala om du inte följer föreläggandet från nämnden.

– Eftersom vi får in allt fler klagomål kan vi tyvärr behöva utöka vår tillsyn, vilket vi helst inte vill. Jag tycker att våra skattepengar kan användas till bättre saker, säger Helena Nerbring Lisell.

Läs mer om regler kring klippning av häckar, träd och buskage.

Sidan senast uppdaterad: den 19 december 2023