Heltidsarbete som norm

Publicerad: 27 april 2020, kl. 11:08

Heltidsarbete som norm ska i slutändan ge våra medborgare högre kvalitet med medarbetare som har tryggare anställningsformer.

Målbild

Om inga förändringar görs i arbetssätt, organisation och bemanning skulle det behövas över en halv miljon nya medarbetare i välfärden fram till 2023. Det beror på att många medarbetare uppnår pensionsålder, samtidigt som befolkningen växer och andelen barn och äldre i befolkningen ökar. Därför har Sveriges kommuner och regioner (SKR) tillsammans med Kommunal kommit överens om att alla kommuner, landsting och regioner från och med den 1 januari 2018 ska ha en handlingsplan för hur en organisation för heltidsarbete ska införas i verksamheterna. Därför har Bromölla kommun och Kommunal i Bromölla, gemensamt arbetat fram hur genomförandet av Heltidsarbete som norm ska gå till i vår kommun och sedan den 6 april är modellen i full gång inom Vård- och omsorg.

Målet är att tillsvidareanställning på heltid är det normala vid nyanställning och att våra redan anställda medarbetare ska arbeta heltid i högre utsträckning än i dag.

Positiva effekter

Heltidsarbete ökar det ekonomiska oberoendet och gör att fler klarar sin egen försörjning. När fler arbetar heltid uppstår dessutom positiva effekter för yrkenas attraktivitet och jämställdhet. Andra positiva effekter som vi förväntar oss är att kunna skapa en bättre arbetsmiljö, en flexiblare och mer kostnadseffektiv organisation och att ge medborgarna mer trygghet och högre kvalitet. En stor utmaning för oss som arbetsgivare är därför att skapa förutsättningar för, och motivera fler att vilja arbeta mer. En medarbetare som arbetar deltid är bara på arbetet när arbetsbelastningen är som högst. Den som däremot arbetar heltid är inte bara på arbetet när belastningen är som högst utan även under de lite lugnare perioderna under arbetsdagen.

Införandet - en omfattande förändringsprocess

Att införa Heltidsarbete som norm i våra verksamheter innebär en omfattande förändringsprocess då medarbetarna är vana vid att lägga sina schema på ett visst sätt som inte alltid är de mest gynnsamma, vare sig för hälsan i ett längre perspektiv och ibland inte heller för verksamheten. Vi kommer att behöva utmana normer och gamla vanor för att nå målet med mer hälsosamma scheman. Det är en av anledningarna till vi har skapat en central schemafunktion som ska säkerställa att vi håller oss till de lagar och avtal som finns men också ha fokus på mer hälsosamma schema för våra medarbetare.

Hälsosamma schema

Modellen med hälsosamma schema som är framtaget i samråd med Kommunal bygger på aktuell forskning från både Stressforskningsinstitutet samt Karolinska Institutet. Hälsosamma schema innebär bland annat att:

• Att begränsa antal nattpass i rad.
  • Undvika långa arbetspass och arbetsveckor.
  • Undvika korta vilotider mellan arbetspassen.
  • Undvika komprimerande scheman och sprida ut vilodagarna.
  • Rotera schemat framlänges dvs. (morgon - eftermiddag - natt).

Medarbetaren kommer också på del av sin tid, att ha ett antal resurspass där de i första hand täcker frånvaro på sin egen arbetsplats men vid behov även på andra arbetsplatser inom Vård- och omsorg. Det har nu framkommit oro från några medarbetare om att de behöver flytta runt i verksamheterna med tanke på smittrisker kopplat till Covid-19. Rutiner är framtagna för hur vi ska hantera om vi får en misstänkt eller konstaterad smitta i Covid-19. Denna rutin innebär bland annat att vid misstänkt eller konstaterad smitta fördelas inga resurspass mellan samplaneringsområdena.

Arbetsgivaren följer helt och hållet de rekommendationer som svenska myndigheterna ger kring lämplig skyddsutrustning och arbetar kontinuerligt med riskbedömningar i alla våra verksamheter. Vi känner oss trygga med att det är vår ordinarie personal som i första hand täcker upp i våra verksamheter eftersom de har erfarenhet och kunskap om hygienföreskrifter och stöttar våra duktiga vikarier.

Nästa steg

Nästa steg bli att införa Heltidsarbete som norm inom Omsorg och funktionsnedsättning samt inom Förskolan. Arbete pågår redan i dessa verksamheter för att skapa delaktighet och säkra en så bra införandeprocess så bra som möjligt.

Styrgruppen för införandet av Heltidsarbete som norm i Bromölla kommun
Marie Wäppling, kommunchef