Folkhälsomyndigheten ger ny rekommendation om familjekarantän

Publicerad: 1 december 2020, kl. 10:40

Folkhälsomyndigheten förändrar nu sina rekommendationer och säger att
även yngre barn och elever som bor tillsammans med någon som har covid-19 bör stanna hemma, precis som äldre elever rekommenderas att göra.
Den nya rekommendationen överensstämmer med innehållet i den vädjan till alla vårdnadshavare som Bromöllas krisledningsnämnd beslutade om under måndagen.

Efter krisledningsnämndens beslut vädjade kommunens utbildningschef till alla vårdnadshavare att hålla barn och elever i förskolor och skolor hemma om någon i hushållet är smittad av covid-19.
En liknande vädjan har tidigare riktats till vårdnadshavare med barn inom den 15-timmars avgiftsfria förskolan.

– Smittspridningen har ökat kraftigt den senaste tiden och för att minska den och därmed också minska risken för personalbrist i våra verksamheter behöver vi vårdnadshavarnas hjälp. Det finns en stor förståelse för situationen och vi ska ta oss igenom det här tillsammans, säger utbildningschef Sven Håkansson.

Beslutet innebär för skolans del att friska elever som är hemma ska kunna följa undervisningen hemifrån.

– Vi har tidigare planerat för den här utvecklingen och tittar nu på lämpliga lösningar, säger Sven Håkansson.

Till Folkhälsomyndighetens ändrade rekommendationer

Till kommunens samlade information om covid-19