Digitala tjänster ger trygghet och säkerhet i omsorgen

Publicerad: 28 februari 2022, kl. 8:58

Nycklarna till läkemedelsskåpen styrs med koder.

Stöd och omsorgsverksamheten har länge sett möjligheter med digitala teknik. Flera mindre satsningar har gjorts inom Vård och omsorg, men nu är det dags för ett helhetsgrepp. En digitaliseringsutvecklare är på plats med målsättningen att förbättra verksamhetens kvalitet med digitala verktyg och lite längre fram erbjuda medborgarna helt digitala tjänster.

I oktober tillträdde Pernilla Olsson en halvtidstjänst som digitaliseringsutvecklare inom Stöd och omsorg. Övrig tid har hon kvar jobbet som arbetsterapeut. Hon har varit i verksamheten länge, vet vilka områden som har utvecklingsbehov och är dessutom teknikintresserad.

– Vi kommer inte undan tekniken. Bakgrunden för alla är ju utvecklingen mot att allt färre unga ska jobba med att hjälpa en ökande mängd äldre. Då behöver vi stöd. Men för våra verksamheter är digitalisering 80 procent verksamhetsutveckling och 20 procent teknik, säger Pernilla.

Att förändra sitt arbetssätt för att frigöra mer tid till mötet med medborgarna är en stor del av vinsten med digitalisering. Men medarbetarna behöver förstå vad som händer för att känna delaktighet och undvika oro. Digital utveckling innebär därför också att sätta sig in i exakt hur ett speciellt ärende hanteras i alla delar, det som kallas processkartläggning. Under en rundtur på Lagunens vårdboende visar Pernilla hur mindre digitala hjälpmedel redan har en naturlig plats i vardagen.

Pernilla visar infoskärmen på ett vårdboende.

– Sedan ett år tillbaka har vi digitala bildskärmar på våra boenden. Där kan vi samla information om aktiviteter som är på gång, visa matsedeln, berätta vilka som jobbar och göra bildspel om saker vi gjort. Skärmarna hjälper de boende att planera och gör dem mera aktiva, förklarar hon.

En musikväst med rörelsedetektorer som spelar din favoritmusik så länge du rör på kroppen har snabbt blivit en favorit, liksom de små robotkatterna som rör på sig och spinner vid beröring och därmed skänker lugn och trygghet. Användarvänlig teknik som fungerar.

Läkemedel kan bara hämtas av behöriga med rätt nyckel.

Exempel på tjänster som ökar tryggheten och frigör tid för medarbetarna är de digitala låsen hos boende som betjänas av hemtjänsten och införandet av digitala lås på alla läkemedelsskåp. Men nu växer uppgifterna.

– Förra året gjorde kommunen en EU-finansierad förstudie för att kartlägga och rangordna de kända behoven av digitala tjänster, både från medborgarperspektiv och internt. Det arbetet har jag stor nytta av nu. Men jag har också gjort en omvärldsbevakning av hur andra kommuner arbetar med digitalisering inom omsorgen och deras erfarenheter, berättar Pernilla Olsson.

Snart får Bromölla kommun också en plattform för elektroniska tjänster. Där ska Stöd och omsorg finnas med. Deras förutsättningar varierar dock lite.

– Inom individ- och familjeomsorgen ska vi börja med ansökning om försörjningsstöd som är en stor process. Vård och omsorg vill jobba med nya trygghetslarm och sensorer som kan känna av den boendes behov, medan Omsorg Funktionsnedsättning först av allt måste ha mobila nätverk på sina verksamheter innan de kan komma vidare, säger Pernilla Olsson.

Det digitala arbetet är på väg att sätta fart nu. Men digitaliseringsutvecklaren tror inte att tekniken vänder upp och ner på omsorgen i framtiden.

– Nej, inte i grund och botten. Mänsklig omsorg kommer alltid att behövas för att hjälpa äldre med det de inte klarar själva. Men våra processer kommer att vara bättre, vi kommer att vara snabbare och säkrare på det vi gör.

Sidan senast uppdaterad: den 23 maj 2022