Besöksförbudet på särskilda boenden för äldre hävs

Publicerad: 29 september 2020, kl. 12:11

Från den 1 oktober är det åter möjligt för äldre på kommunens särskilda boenden att ta emot besök. Det nationella besöksförbudet som gällt sedan april är då upphävt och besök kan göras enligt Socialstyrelsens föreskrifter och Folkhälsomyndighetens rekommendationer, som kommunen följer.

Regeringen har meddelat att besöksförbudet upphör den 30 september. Vi följer rekommendationerna som Folkhälsomyndigheten har utformat för besök i särskilda boenden för äldre under covid-19 pandemin och är beredda att ta emot besök från den 1 oktober.

– Vi förstår att både äldre och anhöriga har saknat kontakten och nu finns möjligheten att träffas igen. Men det är viktigt att besöken görs under ordnade former, så att vi kan fortsätta att hålla smittspridningen nere, säger vård och omsorgschef Gisela Beckman.

Att boka och genomföra ett besök

• Boka besöket genom att kontakta avdelningen

• Besöket sker i lägenheten eller i annan anvisad lokal på boendet, beroende på de lokala förutsättningarna

• Max två personer åt gången får komma, för att möjliggöra säkra besök och undvika trängsel