Beredskapsfrågor allt mer i fokus

Publicerad: 8 mars 2022, kl. 7:31

Sedan anfallet mot Ukraina började har kommunens säkerhetsskyddschef och beredskapssamordnare Sanja Vojnikovic tydligt märkt att allmänheten börjar ställa olika frågor om kommunens allmänna beredskap och vad man kan göra själv.

– Det började med frågor om var våra skyddsrum finns och hur de kan ställas iordning. Nu när vi får rapporter från kriget har bredden på frågorna ökat. Det kan handla om hur man själv ska klara en kris, men också om hur en eventuell flyktingmottagning kan organiseras, säger Sanja Vojnikovic.

Som säkerhetsskyddsansvarig arbetar Sanja med att samordna informationen som kommer från nationella myndigheter genom Länsstyrelsen. Även om inget hot är riktat direkt mot Sverige så är det viktigt att vara på sin vakt mot alla slags påverkan mot oss och vår demokrati. Det kan handla om att på olika sätt undergräva våra värderingar, skapa misstänksamhet och splittra oss.

– Att hålla sig välinformerad, vara källkritisk och visa omtanke är en viktig del av vår motståndskraft. Sen är det alltid bra att se över sin hemberedskap för oväntade händelser, säger Sanja Vojnikovic.

Bromölla kommun följer utvecklingen i Ukraina och säkerhetsläget i Europa och samverkar hela tiden med både statliga myndigheter och våra kringliggande kommuner.

Sanjas tips om var du hittar mer kunskap

Se på kommunens samlingssida om Ukraina. Där finns de viktigaste uppgifterna.

Till sidan Ukraina och läget i omvärlden.

Sidan senast uppdaterad: den 23 maj 2022