backsvalskoloni

Bromöllas nya stolthet – Backsvalan

Publicerad: 25 juni 2019, kl. 11:18

Backsvalan är vår minsta svala. Den är brun och vit och finns i hela landet där det finns lämpliga grusslänter för bobyggnad. En sådan slänt har de funnit i centrala Bromölla.

Det var när sand togs för utfyllnad som slänten bildades och under denna vår har den blivit häckningsplats för många backsvalor.

Arten har minskat kraftigt under senare decennier och är rödlistad i kategorin Nära Hotad (NT). Så vi ska vara väldigt stolta över vår koloni med backsvalor. Det är viktigt att vi respekterar deras häckningsområde. Hundar ska hållas kopplade i naturen, även på markvägar.

”De man tycker om tar man väl hand om. För att kunna tycka om någon behöver man lära känna den”, säger kommunekolog Florence Eberhardt. ”Så är det med både för folk och fä. Lär känna dom! Ut och njut av våra nya rara grannar!”

Backsvalan är långflyttare till Afrika söder om Sahara och kommer tillbaka till oss i månadsskiftet april – maj och flyttar bort i augusti – september. Arten bygger bon i kolonier i grävbara branter. Den var mycket vanligare under 1900-talet då det fortfarande fanns naturliga rasbranter och många mindre grustag. Numera finns ett fåtal större grustag kvar, vilket gjort dessa allt viktigare för artens fortbestånd.

Informationsskyltar är uppsatta runt häckningsområdet. Det finns möjlighet att skåda fåglarna på lagom avstånd.

Gå från parkeringen på betongplattorna vid Ivöverkens södra staket, alldeles norr om Skräbeån. Följ grusvägen bortom stenblocken fram till rödgulmarkerat staket. Där stannar man och har en fin utsikt över backsvalornas boplatser.

Kontakta gärna Florence Eberhardt, kommunekolog, för mer information tel: 0456-82 21 22

Sidan senast uppdaterad: den 1 september 2019