Avtal om nytt omsorgsboende i Bromölla klart

Publicerad: 23 oktober 2020, kl. 10:03

Fastighetsbolaget Brinova har tecknat ett 25-årigt hyresavtal med Bromölla kommun för ett nytt omsorgsboende och lokaler för hemtjänsten som ska byggas i kvarteret Lugnet 9 i centrala Bromölla.
En rivning av halva Brogården ska ge plats åt det nya boendet med 40 lägenheter, allmänna ytor på drygt 3 000 kvadratmeter och omkring 575 kvadratmeter till hemtjänsten.

Samtidigt köper Brinova fastigheten Lugnet 9 med omsorgsboendet Brogården av Bromöllahem. Verksamheten på Brogården fortsätter som vanligt till juni 2022 när det nya boendet planeras vara klart.

En planändring för fastigheten pågår för att kunna uppföra ytterligare bostäder som beräknas vara färdiga i december 2022. Fastigheten innehåller idag två sammanbyggda byggnader. I en första etapp rivs den ena för att ge plats till det nya omsorgsboendet.

När omsorgsboendet är färdigbyggt inleds etapp två. Byggnaden med det befintliga omsorgsboendet konverteras då till ett 20-tal hyresbostäder och en lokal som kommunen förhyr. Den delen planeras vara färdig i september 2023.

Inom omsorgen gläds man över avtalet.

– De nya lokalerna hos Brinova ger oss möjlighet att utveckla vår verksamhet ytterligare. Det blir bra både för de boende och våra medarbetare i hemtjänsten, säger stöd och omsorgschefen Susanna Wahlman-Sjöbring.

Bromöllahem tycker också att lösningen har fördelar för både bolaget och kommunen.

– Affären ger Bromölla kommun ett modernt äldreboende och flera bostäder i tätorten. Kapitaltillskottet ger Bromöllahem möjlighet att fortsätta sin utveckling av fastighetsbeståndet. Brinovas val att satsa i Bromölla visar på att vi verkar i en attraktiv kommun, säger Bromöllahems VD Anders Bröthlin.

Sidan senast uppdaterad: den 26 februari 2021