Kundtjänst avfall svarar dig gärna

Publicerad: 13 mars 2022, kl. 20:41

Louise Nilsson, Elin Nilsson och Carl Wanngård i Renhållningens kundtjänst. (Berit Karlsson saknas på bilden).

Alla frågor om avfallet i Bromölla kommun besvaras av handläggare på Renhållningen Kristianstad. De började hjälpa till med kundtjänst när fyrfackssorteringen infördes. Ärenden från Bromöllaområdet är en del av deras vardag och hanteras lika lätt som alla övriga.

Renhållningen Kristianstad är ett av Sveriges mest framgångsrika avfallsföretag och deras erfarna handläggare löser ärenden från Bromöllaområdet. De tar emot frågor via telefon på förmiddagarna och på eftermiddagarna jobbar de enskilt med alla övriga ärenden. När fyrfackssorteringen i Bromölla kommun startade fick de jobba hårt och mötte både kritik och förväntan.

– Frågorna om hur man ska sortera kände vi igen från starten här i Kristianstad. Men många som längtade efter kärlen ringde också för att höra när de skulle komma till deras område, säger Elin Nilsson.

Först var planen att alla Bromöllaborna skulle slussas in till kundtjänst på ett särskilt nummer, men det blev aldrig aktuellt och därför hamnar alla avfallsfrågor i samma kö.

– Vi ser inte vem som ringer men hör ju ofta på dialekten att det är någon från Bromöllatrakten. Det som varit svårast för oss är ju att vi inte känner till Bromölla-området geografiskt. Flera samhällen i kommunen har till exempel gator med samma namn och då kan det vara lite klurigt, säger Berit Karlsson.

Stressen vid starten är över för länge sen. Bromölla kommuns frågor är bara en mindre del av den totala mängden och sticker inte ut från de övriga på något sätt.

– De som hör av sig undrar oftast om sortering, fakturor, slamtömning eller att lämna saker på Åsens avfallsanläggning, säger Louise Nilsson.

Hon körde tidigare en sopbil, men började i kundtjänst samtidigt som Bromölla kommun anslöts. På sin ena datorskärm har hon kommunens webbplats och på den andra visas Renhållningens kundsystem.

Kommunerna hanteras helt separat. Handläggarna har regelbunden kontakt med personalen på Åsen, exempelvis när en kund vill ha ett trädgårdskärl. De pratar också ofta med chaufförerna på Carlssons, som hämtar kommuninvånarnas avfall. Deras arbete får mycket beröm.

– Det är ett familjeföretag som fungerar som ett arbetslag. De kan både området och verksamheten utan och innan och det är alltid enkelt att prata med dem, säger Carl Wanngård.

Just nu har kundtjänsten den lugnaste perioden på året. Men sen vänder det.

– Snart kommer sommargästerna, det ska vara sommartömning av avfall och slamtankar behöver tömmas. Vill man ha ett trädgårdskärl så är det också läge att kontakta oss nu och starta ett abonnemang, säger Berit Karlsson.

Kundtjänst avfall

0456-82 25 00 - vardagar 9-12.
Du kan alltid nå kundtjänst via mejladressen avfall@bromolla.se

Skriv vad ärendet gäller och ange adress eller kundnummer, så kan vi hjälpa dig snabbare.

Sidan senast uppdaterad: den 23 maj 2022