[Arkiverad] Ny möjlighet för föreningar att söka integrationsbidrag

Publicerad: 22 mars 2017, kl. 15:00

Föreningar som har idéer som kan främja integration av asylsökande och nyanlända i vår kommun kan under 2017 ansöka om integrationsbidrag. Det är statliga medel som tilldelas Sverige kommuner och landsting med anledning av flyktingsituationen.

I vår första ansökningsperiod fick vi in flera projektansökningar, bland annat fotbollsträningar där nyanlända och svenskar kan mötas och ges möjlighet att lära sig svenska genom idrotten. Dock finns mer pengar att söka, ca 80 000 kronor, så vi öppnar upp för en andra ansökningsperiod med sista datum 15 maj.

Läs mer om vilka föreningar och aktiviteter som fått integrationsbidrag hittills.

Bidraget kan sökas för kostnader i samband med genomförande av aktiviteter för asylsökande och nyanlända. Grundkraven är att aktiviteten äger rum i Bromölla kommun och att det inte är ordinarie verksamhet. Bidraget kan sökas av registrerade, ideella föreningar inom fritid, kultur och övriga verksamhetsområden. Sökande föreningar kan få bidrag från 5 000 kronor upp till 20 000 kronor. Ansökningarna bedöms av kommunens integrationskoordinator och tjänstemän som representerar kultur och fritid.

Ansökan

Ansökan ska innehålla följande punkter:

• Syfte med projektet och en målbild vad föreningen vill uppnå.
  • Målgruppen för projektet.
  • Beskrivning av hur projektet främjar integration och delaktighet.
  • Vilka konkreta insatser projektet innehåller.
  • Tidsplan.
  • Eventuella samarbetspartners.
  • Hur många pojkar/flickor respektive män/kvinnor som förväntas delta i projektet.
  • Budget.

Sista ansökningsdag för integrationsbidrag våren 2017 är 15 maj.

Ansökan och information om föreningsbidrag och stipendier

Sidan senast uppdaterad: den 14 november 2023