Furulundsskolan är Teknikcollege

Publicerad: 23 augusti 2021, kl. 13:42

Furulundsskolans ansökan om att bli ett certifierat Teknikcollege har godkänts. Teknik-, el- och energi- samt industriprogrammet är från starten av läsåret 2021-2022 en del av Teknikcollege utbildning. Studenterna får därmed kunskaper som matchar företagens behov för att fortsatt vara konkurrenskraftiga.

Företagen är med och påverkar utbildningarnas innehåll. Det bidrar till att de studerande utbildas med moderna och relevanta maskiner och annan utrustning.

Att vara en del av Teknikcollege innebär en ökad kvalitetsstämpel på Furulundsskolans utbildningar och samarbetet med företagen ger samtidigt studenterna större möjligheter att få jobb direkt efter studenten. Det ger även företagen och Bromölla och Sölvesborgs kommuner möjlighet att växa och bli konkurrenskraftiga på kort och lång sikt.

En styrgrupp med representanter från skolan, de båda kommunerna och lokala industriföretag kartlägger utbildningarnas behov och innehåll.

Roger Svanberg, utbildningschef, SBKF
roger.svanberg@sbkf.se