Daglig verksamhet monterar avfallstillbehör

Publicerad: 20 maj 2021, kl. 9:26

I en lokal på Verkstadsgatan i Bromölla jobbas det intensivt. Det är deltagare i daglig verksamhet som förbereder avfallskärl och -korgar innan leveransen till kommuninvånarna. Arbetet är till stor hjälp för kommunens avfallsorganisation.

Runt det stora bordet i plåthallen på Verkstadsgatan monterar deltagare i kommunens dagliga verksamhet korgar för matavfall som snart ska användas i många hushåll. Alla detaljer har levererats i olika kartonger och nu ska de sättas ihop. Locken fästs på korgarna och informationsmaterial till nya användare läggs i innan de färdiga produkterna staplas i rad efter rad.

Två timmar varar varje pass och då är koncentrationen total. Just i dag är det Stig-Bertil Hult, Simon Persson, Erik Liljedal och deras ledare Linda Holst som arbetar tillsammans.

– Vi är här och monterar ett par förmiddagar i veckan, annars håller det här gänget till på Kvarngården. Där sysslar vi bland annat med trädgårdsarbete och att bygga insektshotell, vindspel och fågelholkar som vi säljer i vår butik på Industrigatan. För våra deltagare är det extra värdefullt att också få göra den här sortens jobb, säger grupphandledaren Linda Holst.

I ett hörn av byggnaden växer högarna med färdigmonterade korgar. Hjälpen från den dagliga verksamheten kommer väl till pass. Kommunens egen avfallsorganisation är liten och arbetar normalt med andra saker.

– Just nu sätter vi ut kompletterande fyrfackskärl till en del villor och fritidshus samtidigt som korgar och kärl för matavfall ska ut till flerfamiljsbostäderna i kommunen. Vi är väldigt tacksamma för avlastningen som deltagarna i daglig verksamhet ger oss, säger Markus Fleron på Åsens avfallsanläggning, som ansvarar för alla leveranser.

Sidan senast uppdaterad: den 29 september 2021