Avfallssamarbete mellan Bromölla och Kristianstad undersöks

Publicerad: 9 februari 2021, kl. 6:11

Renhållningens VD Johan Karlsvärd och Katharina Olin, avfallsplanerare i Bromölla kommun, ser många vinster i avfallssamarbetet.

Under 2021 undersöker Bromölla kommun och Renhållningen Kristianstad förutsättningarna för ett större samarbete inom avfallsområdet. Det är innebörden i ett nytt avtal mellan parterna.

– Redan 2016 fick vi ett politiskt uppdrag att verka för en gemensam avfallsorganisation. Det känns väldigt glädjande att vi är på väg dit nu. Det finns mycket kunnande i de här två organisationerna och tillsammans blir vi ännu bättre, säger kommunchef Marie Wäppling.

Bromölla kommun arbetar sedan tidigare tillsammans med Renhållningen i en gemensam plattform för kundregistrering, utskick och fakturering. Genom avtalet stöds Bromölla nu med kunskaper inom områden som avfallskompetens, kommunikation, IT, kundtjänst, ekonomi och entreprenadstöd.

Avtalet innefattar även en övergripande analys, där Bromöllas nuvarande verksamhet inventeras. För att parterna ska kunna lösa uppdraget tillsammans bidrar de ansvariga i Bromölla kommun med stöd inom sina respektive områden.

– Det här är ett viktigt arbete för framtiden där vi kan samarbeta och utvecklas tillsammans. Eftersom vi redan infört fyrfack kan vi nu återanvända vårt tänk och material kopplat till detta, säger Renhållningens VD Johan Karlsvärd. Tillsammans kan vi skapa en större hållbarhet och fortsätta sätta nordöstra Skåne på kartan.

Samarbetet kommer att märkas direkt när fyrfackssortering införs i Bromölla kommun under våren. Renhållningen Kristianstad har stor erfarenhet av de frågor som uppstår och kommer att hjälpa Bromölla med bland annat avfallskommunikation och kundtjänstärenden.

– Renhållningens kundtjänst kan fyrfack och vi försöker samordna vårt informationsmaterial för att göra kundfrågorna från Bromölla enklare att besvara. Bromölla har bara en liten organisation som jobbar med avfall och samarbetet ger oss stora möjligheter att vässa den nu, säger Bromöllas avfallsplanerare Katharina Olin.

Samarbetsavtalet gäller under ett år. Under den tiden ska ett underlag för ett mera långsiktigt samarbete förberedas.

Sidan senast uppdaterad: den 29 september 2021