Arkitektritade vindskydd tar plats i nordöstra Skåne

Publicerad: 1 juni 2021, kl. 8:11

Vindskydd vid Höga kusten, bild från Arknat 2019. Foto: Tommie Ohlsson.

Tre nya vindskydd i trä uppförs längs med Skåneleden i nordöstra Skåne i sommar. Ett av dem ligger norr om Näsum, vid Blekingegränsen. Studenter från hela Norden ska tillsammans utforma och uppföra vindskydden under arkitekturfestivalen Arknat, som startar den 8 augusti.

Under Arknat får 15 studenter utforma och bygga tre vindskydd i trä, med material som växt och sågats lokalt. Vindskyddens utvalda placeringar är östra sidan av Råbelövssjön, Rodatorpet nära Sibbhult och norr om Näsum längs Holjeån. Samtliga vindskydd ligger längs med Skåneleden. Basecamp för Arknat blir Pappersbruket i Östanå där studenterna ska leva och verka i två veckor.

– Satsningen på arkitektritade vindskydd är en del i att få ut fler skåningar på Skåneleden och upptäcka hälsofördelarna med vandring i naturen, säger Ulrika Geeraedts, regional utvecklingsdirektör i Region Skåne.

Under två sommarveckor kommer designidéer att realiseras i form av unika, platsdesignade vindskydd som visar hur arkitektur och natur kan flätas samman. I kombination med öppna föreläsningar får studenterna praktisk kunskap i träbyggnation och förståelse för materialets egenskaper. På plats finns inbjudna föreläsare och coacher som ska hjälpa och inspirera studenterna under sin vistelse.

– Ett nytt vindskydd som samtidigt är ett konstverk hoppas jag bidrar till att ännu fler vill vandra och leva friluftsliv i gränslandet mot Blekinge och uppleva vår vackra natur där Holjeån flyter intill naturreservatet Ljungryda Östafors bruk. Jag ser redan fram emot invigningen, säger Bromöllas kommunalråd Jenny Önnevik (S).

Arknat arrangeras i år för fjärde gången av föreningen med samma namn. Syftet är att öka förståelsen för träbyggnation för framtidens arkitekter och förstärka samspelet mellan arkitektur och natur.

– Efter att evenemanget blev inställt förra året på grund av pandemin är vi peppade att Arknat äntligen kan bli av! Vi har en fantastisk organisation och kommer göra allt för att inspirera studenterna till storverk, säger Arknats projektledare Martin Björklund.

Läs mer om Arknat

Arknat - Scandinavian Architectural Festival - till webbplatsen