[Arkiverad]  Algrensning testades i Valje

[Arkiverad] Algrensning testades i Valje

Publicerad: 25 juli 2022, kl. 15:08

Feriearbetarna Hampus Håkansson och Alexander Rubin var med och kämpade mot algerna på stranden i Valje.

Under måndagen försökte personal från Kommunteknik att rensa vattnet och stranden på Valje havsbad från delar av den stora mängda alger som flyter och växer vid badstranden. Iklädda vadarstövlar arbetade personalen med att fånga in algerna med handredskap och dra dem till stranden, där en hjullastare avlägsnade massorna tillfälligt. Arbetet var dock inte till särskilt stor hjälp, eftersom den lilla mängden alger längst in bara är en mindre del av ett större problem.

– Att återskapa en fin sandstrand här innebär att rensa bort alger från hela botten, från stranden och långt ut i viken. Dessutom gör vindriktningen att de flesta alger flyter i land just här. Under hösten måste vi titta på algfrågan för att kunna ha en lösning till nästa badsäsong, säger Johan Röjestål, teknisk chef i Bromölla kommun.

Sidan senast uppdaterad: den 2 april 2024