Val 2022

Söndagen den 11 september är det allmänt val till riksdag, region- och kommunfullmäktige. Förtidsröstningen startar den 24 augusti. Kommunen ansvarar för att genomföra valet, till exempel att se till att det finns röstmottagare och platser där du kan rösta.

Här kan du se en film om de olika lokalerna där man kan rösta i Bromölla kommun 2022.

Rösta på valdagen

På valdagen den 11 september röstar du i den vallokal som anges på ditt röstkort. Vallokalerna är öppna klockan 8 - 20. Ta med dig legitimation.
Information om röstning i vallokal finns på Valmyndighetens webbplats

Nytt valdistrikt och ny vallokal i Bromölla

Bromölla kommun är från och med valet 2022 indelat i sju valdistrikt.
Valdistrikten i centralorten Bromölla har ny vallokal.

Valdistrikt

Vallokal

Bromölla Västra

Bromölla Östra

Bromölla Centrala

Sparbankshallen Ivöstrand – Ny!

Bromölla Södra – nytt valdistrikt!

Ivetofta

Gualöv-Nymölla-Valje

Idrottshallen Edenryds skola

Näsum

Matsalen på Näsums skola

Hjälp vid röstning

Rösta med bud

Du som på grund av sjukdom, ålder, funktionsnedsättning eller för att du är intagen på häkte eller kriminalvårdsanstalt inte kan ta dig till en röstnings- eller vallokal kan rösta med bud. För att kunna budrösta krävs särskilt material som antingen hämtas i Bromölla kommuns reception, i våra förtidsröstningslokaler eller i en vallokal på valdagen.

Att rösta med bud betyder att någon annan än du själv transporterar rösten till vallokalen eller till en lokal för förtidsröstning.

Ambulerande röstmottagare

Om du på grund av sjukdom, ålder eller funktionsnedsättning inte själv kan ta dig till en röstnings- eller vallokal och inte har någon som kan vara bud åt dig, tillhandahåller kommunen ambulerande röstmottagare. Kontakta kommunens valkansli på telefonnummer 0456-82 27 14, 0456-82 21 72 för att boka en tid då röstmottagarna kommer hem till dig. Din röst görs i ordning på samma sätt som en förtidsröst i en lokal för förtidsröstning.

Kommunens ambulerande röstmottagare bär alltid tjänstelegitimation.

Information om hjälp vid röstning finns på Valmyndighetens webbplats

Information på andra språk

På Valmyndighetens webbplats finns information om valet på flera olika språk

Förtidsrösta

Från den 24 augusti kan du förtidsrösta. I Bromölla kommun finns två förtidsröstningslokaler.

• Hörsalen på Kulturpunkten, Hermansens gata 22 (Bromölla bibliotek).
  • Biblioteket i Näsum, Kyrkvägen 17.

Öppettider Hörsalen Kulturpunkten

24 augusti - 28 augusti
Måndag-fredag kl. 10-18
Lördag och söndag kl. 10-14

29 augusti - 10 september
Måndag-torsdag kl. 10-19
Fredag kl. 10-18
Lördag och söndag kl. 10-14

Valdagen 11 september
Valdag 11 september kl. 8-20

Öppettider biblioteket i Näsum

24 augusti - 10 september
Måndag och torsdag kl. 15-18
Lördag kl. 10-13

När du förtidsröstar måste du ta med dig ID-handling och ditt röstkort. Röstkorten skickas hem till alla röstberättigade strax före att förtidsröstningen startar. Om du tappat bort ditt röstkort kan du beställa ett nytt på kommunens valkansli 0456-82 27 14, 0456-82 21 72. Du kan även få ett nytt röstkort i våra förtidsröstningslokaler.

Information om förtidsröstning finns på Valmyndighetens webbplats

Frågor?

Har du frågor om valet och hur du kan rösta i Bromölla kommun är du välkommen att ringa valkansliet: 0456-82 27 14, 0456-82 21 72.

RGB_Valmyndighetenslogo för skärm.png

Sidan senast uppdaterad: den 8 mars 2024