Tio föreningar ska trygghetsvandra

Publicerad: 5 maj 2021, kl. 16:24

Flera föreningsrepresentanter mötte upp vid presskonferensen om trygghetsvandringarna. Fotograf: Sven Persson/Swelo.

Sommaren 2021 blir det fler vuxna under kvällstid i Bromölla. Då börjar tio föreningar att trygghetsvandra i ett samarbete mellan Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad, föreningslivet, kommunen och lokala företag.

– Fler vuxna på stan är ett bra komplement till det vårt befintliga arbete som sker tillsammans med fritidsgårdar och polis, säger Sanja Vojnikovic, säkerhetsskydsschef i Bromölla kommun.

– Trygghetsvandringen är en del av vårt arbete med hållbar utveckling inom området trygghet men även en viktig del inom vårt sponsringsarbete som vi vet har stor ekonomisk betydelse för föreningslivet. säger Niklas Larsson, vd för Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad.

Föreningarna erhåller ett årligt sponsorbidrag från Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad i utbyte mot att man deltar vid vandringar vid några tillfällen per år. Tio föreningar är klara och planerar att börja vandra i sommar.

• IK Kamp
  • IFÖ Bromölla
  • Näsums IF
  • Bromölla Skytteförening
  • Ifö Center Exhibit
  • Ifö Center Sambandscentral
  • Bromölla jujutsu
  • FUB Bromölla
  • Kristen samverkan
  • Självskyddsakademin

Bromölla kommun och lokala företag hjälper till och bidrar med en extra finansiering till de föreningar som deltar nu i starten. Förutom Bromölla kommun är det Bromöllabolagen och Bromölla Padel Court.

– Detta ligger helt i linje med Bromölla kommuns nya samverkansöverenskommelse med polisen och det känns helt rätt att få göra detta tillsammans med lokala företag och föreningar, säger kommunalrådet Jenny Önnevik (S).

Sidan senast uppdaterad: den 29 september 2021