[Arkiverad] Nyckelordet i årets medborgarlöfte är trygghet

Publicerad: 14 februari 2024, kl. 14:51

Foto: Ola Jarevik, lokalpolisområdeschef för lokalpolisområde Karlshamn, Marie Wäppling, kommunchef Bromölla kommun, Anders Haglund, säkerhetsskyddschef Bromölla kommun, Fredrik Svenningsen, kommunpolis i Bromölla kommun.

Torsdagen den 8 februari släppte polisen och Bromölla kommun sitt gemensamma medborgarlöfte för 2024. Syftet med medborgarlöftet är att öka tryggheten, förebygga brott, öka medborgarnas och lokalsamhällets delaktighet i det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet och stärka förtroendet för polisen.

Bromölla kommun och Polisen kommer gemensamt jobba med ett antal punkter under 2024 med fokus på utbildning, samverkan mellan skola, socialtjänst, polis och fritid (SSPF), den lokala lägesbilden, bedrägerier, våld i nära relationer och avhopparverksamhet.

Trygghet är ett brett område

Fredrik Svennegren, kommunpolis i Bromölla kommun lyfter att trygghet är ett brett område att jobba med. Det innehåller många olika delar och vår målsättning är att fånga upp dessa på ett bra sätt. Under 2024 kommer vi fokusera på att sätta ramarna för arbetet och i denna process ser vi det som mycket viktigt att involvera våra medborgare.

En dokumentation på vad vi jobbar med

Anders Haglund, säkerhetsskyddschef i Bromölla kommun säger att medborgarlöftet är bra, det är en dokumentation på vad vi jobbar med. Det blir en tydlighet för både kommun, polis och medborgare. Anders är också noga med att lyfta att samarbetet och samverkan fungerar bra med polisen vilket bådar gott för årets arbete med medborgarlöfte.

Fokus på trygghet

Ola Jarevik, lokalpolisområdeschef för lokalpolisområde Karlshamn berättar att fokus på trygghet återspeglas även i andra kommuner och att Bromölla kommun i stort rör sig inom samma fokusområden som grannkommunerna. Ola Jarevik beskriver årets medborgarlöfte i Bromölla kommun som bredare och att det innefattar mer än tidigare år. Detta för att kommunen och polisen sätter större krav på sig själva för att kunna utvecklas.

2024 års arbete redan igång

Även om bara befinner oss i februari så är det redan flera delar i medborgarlöftet som är uppstartade, exempelvis möten för kommunens seniorer och informationskampanjer. Under 2024 är det också inbokat fler medborgardialoger än tidigare år och i fler delar av kommunen.

- Det är viktigt att få in medborgarnas synpunkter, säger Anders Haglund, dessa kommer ligga som grund för kommande års medborgarlöfte.

Jobba för medborgarnas upplevda trygghet

Marie Wäppling, kommunchef i Bromölla kommun tar upp att det är viktig att jobba för medborgarnas upplevda trygghet. - Vi har inte valt fokusområde för att vi är otrygga i Bromölla kommun utan för att informera och visa på att vi är trygga i mätningar som görs. Nu ökar vi trycket på oss själva med en bredare löfte och fler punkter och jag ser verkligen fram emot årets arbete. Det är viktigt att visa medborgarna att vi jobbar tillsammans med detta, säger Marie.

Utformat utifrån dialoger med medborgarna

Jenny Önnevik, kommunalråd (S), tycker att medborgarlöfte för 2024 är mycket bra och att det är positivt att man format det utifrån dialoger med medborgarna. - Trygghetsfrågor är en mycket viktig del i vårt arbete och det känns bra att kunna jobba tillsammans med polisen i detta, säger Jenny.

Läs hela Medborgarlöftet här!

Sidan senast uppdaterad: den 25 mars 2024