[Arkiverad] Läsningen i centrum för kommunens språkutvecklare

Publicerad: 28 oktober 2022, kl. 15:09

Sabina Nordblad och Pernilla Eknö framför en favoritplats – bokhyllan.

Sedan höstterminens start arbetar Sabina Norblad och Pernilla Eknö som språk-, läs- och skrivutvecklare i kommunens förskolor och grundskolor. De nya tjänsterna är en fortsättning av kommunens språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Det har visat sig att språkarbetet ger stora resultat både för elevernas kunskapsutveckling och för deras välmående.

– Vi arbetar på lite olika sätt mot förskola och grundskola, förklarar Pernilla. Förskolans uppdrag enligt läroplanen är att främja barns språkutveckling i alla sammanhang. I förskolan lägger vi en god grund för kommande språk - och kunskapsutveckling.

– Ja, och när barnen sedan börjar skolan ligger alla skolårs mest krävande arbete framför dem, nämligen att lära sig läsa och skriva, fyller Sabina i.

Det är lätt att glömma vilken stor ansträngning det är att lära sig läsa. Att kunna para ihop rätt bokstav med rätt ljud och samtidigt förstå och komma ihåg innebörden av orden man läser.

Det är också viktigt att träna upp en god läskondition. Man kan jämföra läsningen med idrottsträning, ju mer du tränar desto bättre kondis och ork får du. När det blir “grus i maskineriet” av olika anledningar är det lätt att barnet tappar självförtroende och lust att lära. Det finns tre stora gruskorn, eller utmaningar om man vill, som kan ställa till det för våra barn; sociala medier och skärmar, minskad högläsning i hemmen och för litet ordförråd.

– De här utmaningarna kan vi övervinna tillsammans, men det krävs struktur och hårt arbete. Resultatet av arbetet är stolta barn som känner sig kompetenta och trivs bättre i skolan, säger Pernilla och Sabina.

Tillgången till ord och behovet av dem, enligt Ingvar Lundberg, professor i psykologi och Mats Myrberg, professor i specialpedagogik.

Språkutvecklarna arbetar parallellt med flera saker. Att utveckla förskolebiblioteken, stärka samarbetet mellan skolbibliotek och skola, att skapa likvärdighet i undervisningen i svenska som andraspråk och med att hitta möjligheter till intensiv lästräning för mellanstadieelever som inte läser med flyt.

I förskola och förskoleklass vill vi berika undervisningen med olika språkutvecklande metoder. I projektet “Läs tillsammans” ser vi gärna ett utökat samarbete med vårdnadshavarna om vikten av högläsning.

– Vi ser fram emot ett spännande läsår fyllt med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt tillsammans med både vårdnadshavare, förskolor och skolor, säger Pernilla och Sabina.

Sidan senast uppdaterad: den 19 december 2023