Klass 2-varning utfärdad för extremt höga temperaturer

Publicerad: 26 juli 2018, kl. 13:17

Maximala dagstemperaturer på 30 grader eller högre väntas åtminstone fram till och med lördag, 28 juli. Med anledning av detta har SMHI utfärdat en Varning klass 2 extremt höga temperaturer för Skåne utom Österlen. Ta hand om dig i värmen!

De höga temperaturerna innebär en ökad påfrestning på kroppen vilket kan ge problem för framförallt riskgrupper. När temperaturen kryper över 27 grader flera dagar i följd och inte ens natten ger någon svalka är det påfrestande för kroppen att hantera värmen. Speciellt om inomhustemperaturen stiger betydligt mer än utomhustemperaturen.

Vad kan du göra själv?

För att minska hälsoriskerna i samband med höga temperaturer kan du se till att hålla dig sval och ersätta den vätska du blir av med när du svettas. Titta även till dina vänner och anhöriga, och tipsa om råden.

Råd vid värmebölja:

• Var uppmärksam på inomhustemperaturen – risken för hälsoproblem ökar om utomhustemperaturen når upp till 26 grader tre dagar i följd.
  • Drick mer än vanligt – vänta inte på törstkänsla.
  • Ät gärna mat som är rik på vätska – till exempel grönsaker och frukt. Lite extra salt på maten kan vara bra för att ersätta det salt du förlorar när du svettas mer än vanligt.
  • Ordna en sval miljö – använd gardiner, persienner och markiser. Försök vara i bostadens svalaste rum. Vädra på natten när det är svalt.
  • Svalka kroppen – en kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken kan också svalka. Löst sittande kläder i naturmaterial är svalare än åtsittande kläder i syntetkläder.
  • Ta det lugnt – undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Förvara läkemedel rätt – vissa mediciner ska förvaras svalare än 25 grader eller i kylskåp. Läs instruktionerna på förpackningen.

Kyl av kroppen

Doppa en handduk i kallt vatten, vrid ur och lägg runt nacke, i armhålor eller i ljumskar. Spola insidan av handlederna med kallt vatten eller ta ett kallt fotbad, en sval dusch eller ett bad.

Svettas du mycket utan att tillföra tillräckligt med vätska kan du drabbas av värmeutmattning. Det kan i sin tur utvecklas till värmeslag som kan vara livshotande om man inte får vård.

Tecken på värmeutmattning:

• Trötthet
  • Irritation
  • Huvudvärk
  • Yrsel

Varningstecken på värmeslag:

• Rödflammig hy
  • Snabb puls
  • Kraftigt förhöjd kroppstemperatur

Det är reaktioner som du bör vara vaksam på. Var extra uppmärksam på barn och äldre i din omgivning. I vissa fall kan det vara nödvändigt att uppsöka läkare.

Källa: 1177.se och dinsakerhet.se

Stöd och omsorg följer rutinerna

- Inom stöd och omsorg finns sedan tidigare uppgjorda rutiner och handlingsplaner gällande värmebölja, som är kända i alla våra verksamheter. Där finns tips på vad man ska tänka på både när det gäller att få i sig vätska och lämplig mat, men även hur man kan skydda sig mot värmen. Vår personal är observanta och duktiga på att följa rutinerna som finns, säger Susanna Wahlman-Sjöbring, verksamhetschef Stöd och omsorg.

På SMHI:s webbplats finns mer information om vädervarningen

Tips och råd vid långvarig värmebölja

Sidan senast uppdaterad: den 26 juli 2018