[Arkiverad] Fredrik Svennergren är ny kommunpolis

Publicerad: 27 december 2022, kl. 8:42

Fredrik Svennergren har fått tjänsten som ny kommunpolis i Bromölla och Sölvesborgs kommuner. Han vill öka lagkänslan i samarbetet med kommunen och vill försöka vara på plats bland kommunens medarbetare i vardagen. Han har också både intresse och erfarenhet av att möta och arbeta med ungdomar.

Fredrik Svennergren började som polis 2004 och jobbade fram till 2018 som närpolis och senare områdespolis. Mycket med brottsförebyggande arbete och i stor utsträckning gentemot ungdomar. 2018 tog ungdomsintresset honom vidare till en tjänst som fritidsledare i Ronneby kommun, där han arbetade fram till helt nyligen.

–Jag lockades tillbaka till polisen när jag såg den här kommunpolistjänsten. Min inställning är att varje brott är ett misslyckande och varje ungdom som rapporteras till socialtjänsten är ett misslyckande. Genom att arbeta tillsammans kan vi skörda framgångar, säger Fredrik Svennergren.

I sin tjänst utgår han från Karlshamn, där dagen börjar med en överblick av läget. Sedan är det besök på olika platser och mobilt arbete i sina två kommuner.

Fredrik vill prova ett annorlunda sätt att arbeta genom att vara på plats hos kommunen rent fysiskt, träffa medarbetare och arbeta tillsammans. Sin roll som kommunpolis beskriver han så här:

• Vara polisens kontakt ut i lokalsamhället

• Vara ett bollplank och en lots in i polisens organisation för kommunens anställda och medborgare. Berätta vem som jobbar med vad och vem som kan svara på olika frågor

• Bidra med polisens bild av aktuella händelser i möten med kommunens lägesbildsgrupp.

–Det ska bli riktigt spännande att börja polisarbetet i Bromölla kommun, säger Fredrik Svennergren.

Sidan senast uppdaterad: den 14 november 2023