Bromölla fortsätter Skånestafetten

Publicerad: 21 maj 2021, kl. 8:08

Naturreservatet Näsums bokskogar var lummigt grönt när cyklisterna från Kristianstads kommun nådde slutet av sin sträcka i Skånestafetten på torsdagen. Kommunalrådet Pierre Månsson överlämnade stafettpinnen i form av en cykelpump till kollegan i Bromölla, Jenny Önnevik och önskade lycka till med det fortsatta cyklandet.

Genom Skånestafetten uppmärksammar Länsstyrelsen Friluftslivets år 2021. Den 26 mars utmanade Skånes landshövding Anneli Hulthén kommunerna genom att cykla den första sträckan av en stafett som under året går mellan 33 naturreservat fördelade över alla de 33 skånska kommunerna. I Bromölla kommun ligger reservatet i Näsum.

– Friluftsliv och fysisk aktivitet är viktiga för vårt välmående. Under pandemin har vi sett vikten av att hitta nya mötesplatser utomhus med social gemenskap. Bromölla kommun har många sådana guldkorn och det känns ju fantastiskt, sa kommunalrådet Jenny Önnevik innan det var dags för henne och turist-, kultur och fritidschefen Tomas Olsson att hoppa upp på cyklarna.

Vid elden intill ett vindskydd i reservatet fanns även Näsums scoutkår med som representanter för kommunens friluftsliv. Från Näsum fortsatte Bromölla kommuns delegation sedan Skånestafettens trettonde etapp som leder fram till Sporrakulla i Östra Göinge kommun.

Sidan senast uppdaterad: den 29 september 2021