Eldningsförbud i skog och mark

Eldningsförbud i skog och mark

Publicerad: 26 June 2026, kl. 9:00

Just nu är det mycket torrt i skog och mark och temperaturerna är höga. Därför har räddningschefen i Bromölla kommun beslutat om förbud mot eldning och grillning. Förbudet börjar gälla fredagen den 26 juni 2026 klockan 13.00 och gäller fram tills att räddningschefen meddelar att förbudet är hävt.

Vad innebär förbudet?

Förbudet innebär att det är förbjudet att göra upp eld eller att grilla på mark utomhus. Det omfattar eldning med fast bränsle (ved, kol, gräs, ris, grenar med mera) såsom eldning, grillning och matlagning. 

Det är tillåtet att grilla på särskilt iordningsställda, fasta grillplatser och på egen tomtmark med en upphöjd grill på ben. Kom ihåg att grillen alltid måste bevakas så att ingen glöd sprider sig. Ställ helst grillen på stenplattor och se till att inga nedhängande grenar finns i närheten.

/Räddningstjänsten Bromölla kommun

Sidan senast uppdaterad: den 26 June 2026
Kommentera image/svg+xml Skriv ut
Kommentera
Obligatoriskt