Landshövdning Peter Danielsson på besök
Peter Danielsson tillträdde ämbetet som landshövding den 1 november 2025. Som en del av sitt uppdrag besöker han nu samtliga skånska kommuner för att lära känna länet bättre och skapa goda förutsättningar för framtida samarbete och utveckling i Skåne.
Tisdagen den 23 juni var det Bromölla kommuns tur att få besök. Det blev ett givande samtal om de utmaningar som Skåne står inför och hur vi tillsammans kan stärka samarbetet och utbyta kunskap inom flera viktiga områden.
Bland de frågor som diskuterades fanns beredskap, kommunövergripande samverkan, samarbete mellan kommun, region och länsstyrelse, energiförsörjning, tillståndshantering, vägledning samt utbildning.
Besöket gav också Bromölla kommun möjlighet att lyfta fram den positiva utveckling som pågår inom kommunen. Särskilt fokus låg på satsningar inom utbildning och lärande samt den digitala utvecklingen inom vård och omsorg.
Bromölla kommun var representerade av kommunchef Marie Wäppling, Jenny Önnevik (S) och Filip Persson (SD).