[Arkiverad]  Välkommen till Fixarna

[Arkiverad] Välkommen till Fixarna

Publicerad: 6 mars 2024, kl. 14:03

På Verkstadsgatan i Bromölla hittar ni Fixarna, en av kommunens dagliga verksamheter inom LSS. Här jobbas det med återbruk av olika slag hela dagarna. Kasserat material samlas in, får nytt liv och kan sedan köpas på secondhand-butiken på Industrigatan. Materialet som återbrukas är saker som inte går att sälja i secondhand-butiken samt överblivna möbler och annat material från Bromölla kommun.

Varierande produktion

Vad som produceras hos Fixarna beror mycket på vilket material som kommer in för sortering. Dock finns det några produktioner som ständigt är i gång. En av dessa är de så kallade tändpuckarna som går att köpa i påsar på secondhand-butiken. Det kan vara tidningar eller böcker som strimlas, men också tyg som klipps i småbitar. Dessa doppas sedan i stearin och får stelna till så kallade tändpuckar som används då man ska tända elden hemma i brasan. Fågelmatare och olika typer av gjutningar är också stående inslag hos Fixarna. Ibland dyker det också upp beställningar och önskemål som är lite annorlunda, exempelvis de fina julgranarna som stod i Fritidsbankens skyltfönster i julas.

Demontering och sortering

Det produceras mycket hos Fixarna men de arbetar även med demontering och sortering. Elektronik skruvas isär och möbler demonteras. En del av materialet får nytt liv och säljs, medan annat transporteras till Åsens avfallsanläggning för att slängas.

Samarbete mellan de dagliga verksamheterna

Det finns ett bra samarbete mellan de olika dagliga verksamheterna i kommunen. Material till tändpuckarna strimlas av de som jobbar på Kvarngårdens verksamhet. Tändpuckarna produceras av både Fixarna, de som deltar i daglig verksamhet på Gonarp 51 och de som jobbar på secondhand-butiken. Gonarp 51 jobbar också med att måla och pynta det material som produceras hos Fixarna så det ska vara extra fint när det sedan säljs i butiken!

Tack till Bromöllaborna

Alla vi på Fixarna och övriga dagliga verksamheterna är tacksamma att Bromöllaborna skänker material till vår secondhand-butik. Det handlar om allt som lämnas in i butiken men även stearinstumpar och toalettrullar som vi kan använda för att producera våra tändpuckar. Detta ger ett mycket meningsfullt arbete till många inom den dagliga verksamheten.

Läs om Fixarna på webbsidan

Sidan senast uppdaterad: den 2 april 2024