Undervisningen av ukrainska barn börjar

Publicerad: 19 april 2022, kl. 8:04

Samordnare Tilda Klüft, rektor Elisabeth Berglund och läraren Oksana Lukyanenko i det nya klassrummet.

På Dalaskolan Södra i Bromölla står ett klassrum klart att ta emot de ukrainska barn som finns i kommunen och kan börja skolan. Barnen har också lyckan att få en lärare med samma ursprung. Oksana Lukyanenko börjar undervisa på ukrainska igen, efter 20 år i Sverige.

Många saker ska fixas när man är ny på jobbet och rektor Elisabeth Berglund visar Oksana runt. Hon berättar vant om skrivbordsstolar, nyckeltaggar och kollegor med olika ämneskunskaper. Det är på hennes domäner som det gjorts plats för den nya klassen.

– Det här är skolans vardag, vi löser praktiska problem efterhand som de uppstår. Nu ska vi se till att erbjuda de här barnen en lugn och trygg miljö, säger hon.

I lektionssalen har smårum inretts för att kunna möta barn i olika åldrar. Deras kunskaper ska kartläggas samtidigt som de får undervisning i svenska, engelska och matematik växelvis på två språk – svenska och ukrainska. Efter ett par månader fortsätter de flesta till en förberedelseklass, men det finns också möjlighet att bli direktintegrerad i vanliga klasser om språkutvecklingen har gått snabbt.

Just nu känner kommunen till knappt tio barn mellan 8 och 15 år som vill gå i skolan. Därför är resursplaneringen för framtiden lite knepig.

– Utmaningen för oss är att veta hur många ukrainska barn som finns i kommunen och vill börja skolan. Vissa barn får distansundervisning och några får hjälp av sina föräldrar, men i grunden behöver familjerna ett ordnat boende innan barnen hittar till oss, säger Tilda Klüft som samordnar skolinsatserna.

Många erfarenheter från flyktingkrisen 2015 kan tillämpas nu. Läromedelsförlag stöttar med utbildningsmaterial på både svenska och ukrainska och Skolverket har rutiner för att kartlägga de nya eleverna. Tack vare en gnutta tur har kommunen också fått tag på en extra lämplig lärare.

– Vi fick ett tips från Bromöllafamiljen där Oksana var aupair när hon kom till Sverige för 20 år sedan och hörde av oss till henne. Nu sitter vi här och planerar tillsammans, berättar Tilda Klüft.

Dalaskolans nyaste lärare har fått sina pedagogiska kunskaper validerade i Sverige, men har jobbat med annat. Därför är hon lite extra förväntansfull.

– Visst är det pirrigt, men samtidigt känns det som att komma hem. Jag är nyfiken på att undervisa den nya generationen ukrainare och på att använda det språket igen, säger Oksana Lukyanenko.

Sidan senast uppdaterad: den 29 augusti 2022