Tunnan är full av ungdomsaktiviteter

Publicerad: 30 juli 2020, kl. 14:39

Under sommaren har fritidsgården Tunnan hållit öppet. Många goda krafter har hjälpt till att erbjuda ungdomar sysselsättning även under den ordinarie personalens semester. Stort fokus har legat på utomhusaktiviteter. Till exempel kanotäventyr med grillning.

En kanotutflykt är inte det allra enklaste att styra upp. Det tar en stund att fixa till transporten, handla mat och dricka och hitta fram till den gamla stärkelsefabriken i Näsum, där kanoterna finns.

–Vi gör en sån här aktivitet i veckan nu under sommaren. Det kan vara att prova på vattenskidor eller klättra bland träden på Upzone i Åhus, säger Therese Jeppson som tillhör fältgruppen.

Hon och tre andra ledare paddlar tillsammans med fyra ungdomar. Holjeån och Ivösjön ska besegras. Fyra timmar beräknas det ta och sedan väntar korvgrillning. Det blir kväll innan de åker tillbaka till Bromölla igen.
Kanoterna börjar glida iväg och försvinner en efter en bland träden vid ån.
Nathalie Fransson har aldrig paddlat tidigare, men fäster snabbt flytvästen och kliver i kanoten.

–Det här känns kul, säger hon och tar ett par försiktiga tag med paddeln.

Fritidsgården Tunnan fortsätter med sommaröppet fram till skolstart.

Fritidsgården Tunnan

Sommarlovsaktiviteter i kommunen