Skönsjungande miljöhjältar

Publicerad: 3 maj 2019, kl. 12:38

I början på april 2019 skickade en förskoleklass, grupp röd/orange från Alvikenskolan ett brev till Bromölla kommun. De har arbetat på temat hållbar utveckling och i samband med det varit ute på skräppromenader. De hittade väldigt mycket skräp som de plockade med sig tillbaka till skolan. En del av skräpet blev till fina konstverk!

Hur många papperskorgar finns det i kommunen?
Arbetet väckte många frågor och funderingar och i brevet till kommunen ställde de ett antal frågor, bland annat hur många papperskorgar det finns i Bromölla. Barnen kom också med förslag på hur man skulle kunna göra det lättare att göra rätt, till exempel genom att sätta ut fler papperskorgar som töms oftare.

Kommunchef Marie Wäppling svarade på elevernas frågor och kunde bland annat berätta att det finns cirka 140 papperskorgar i Bromölla kommun. Hon tackade även eleverna för deras engagemang.

Diplom och uppmuntran att fortsätta arbetet
Naturligtvis ville kommunen uppmuntra det fina arbete som gjorts kring skräp och hur skräpet påverkar vår fina natur i Bromölla. Kommunens avfallsplanerare fick en träff med miljöhjältarna och delade ut en liten present som tack för engagemang.

I samband med diplomutdelningen blev det också många frågor om hur kommunen hanterar sopor och skräp. Frågor och svar blandades med klrutiga funderingar från barnen. Tillsammans med sin lärarpraktikant har barnen skrivit låten "Mindre skräp" som också framfördes under högtidliga former.

Vi presenterar den underbara sången "Mindre skräp"
Förskoleklassen och personalen vill gärna att så många som möjligt ska få lyssna på sången ”Mindre skräp”. Kanske kan du få en tankeställare när det gäller nedskräpning när du hör den. Vi kan lova att den svänger ♫♫♫

Klicka på länken, läs texten, sjung med och njut!

Text ”Mindre skräp”

Refräng

Vers
Om du slänger skräp i naturen kan det bli väldigt farligt för djuren
Man kanske trampar på en glasbit så det gör ont. Så ont!

Refräng

Rap
I Bromölla kommun finns det stora och små
Vi vill ha mindre skräp det borde ni förstå
En papperskorg räcker inte långt
Om alla slänger skräp där så blir det väldigt trångt!!

Refräng x2

Sidan senast uppdaterad: den 18 juni 2019