Vad tycker du?

Publicerad: 22 augusti 2019, kl. 14:17

Nu genomför Statistiska centralbyrån (SCB) årets medborgarundersökning i Bromölla kommun. Svaren är ett viktigt underlag när kommunen planerar sin verksamhet.

Medborgarundersökningen genomförs årligen och ger kommunens medborgare en möjlighet att göra sig hörda. Enkäten skickas ut till 800 slumpmässigt urval Bromöllabor och ställer frågor om kommunen som en plats att bo och leva på, kommunens verksamheter och medborgarnas inflytande i kommunen. När undersökningen är gjord sammanställer SCB en analysrapport, som sedan ligger till grund för många av besluten som tas i kommunen.

Enkäten kan besvaras antingen via en pappersenkät eller på webben.

Om du som privatperson blivit slumpmässigt utvald att tycka till om din kommun hittar du mer information och möjlighet att logga in till webbenkäten på denna sida:

Medborgarundersökningen 2019

Fakta om medborgarundersökningen

• I dagarna får 161 500 personer i 135 kommuner runt om i Sverige enkäten hem i brevlådan.
  • Medborgarundersökningen är en årligen återkommande enkätundersökning som genomförs av SCB.
  • Undersökningen syftar till att utvärdera de deltagande kommunerna utifrån tre kategorier: kommunen som en plats att bo och leva på, kommunens verksamheter och medborgarnas inflytande i sin kommun.
  • Alla svar som skickas in behandlas konfidentiellt. Enskilda svar kommer inte att kunna utläsas.
  • SCB gör ett slumpmässigt urval bland kommunens medborgare. Storleken varierar beroende på kommunens storlek – i Bromölla kommuns fall 800 personer.
  • Den 23-29 augusti skickas en länk till webbenkäten ut och den 6-12 september skickas pappersenkäten ut.
  • Insamlingen av resultat slutar för inskick med post den 29 oktober och via webben den 4 november kl. 13.00.
  • När undersökningen är klar sammanställer SCB en unik analysrapport för varje deltagande kommun. Resultaten, som publiceras 18 december, läggs även in i myndighetens statistikdatabas, efter godkännande från kommunerna.
Sidan senast uppdaterad: den 5 november 2019