[Arkiverad] Intryck ger uttryck – genom min kropp

Publicerad: 5 april 2023, kl. 9:09

Hösten 2022 startade projektet ”Intryck ger uttryck – genom min kropp”. Syftet är att barn födda 2017–2018 ska få möjlighet att uttrycka sig på andra sätt än verbalt.

- Det finns många barn som har svårt att uttrycka känslor språkligt och det är viktigt att hitta sätt där man kan uttrycka sig med kroppen när det verbala inte räcker till, säger Carina Svensson, förskolelärare och samordnare för Kultur i förskolan.

Idén föddes när Carina var på en inspirationsdag om barns språkutveckling. Där såg hon gruppen Waileth & Bardon dansa en bok och hon kände direkt att det passade perfekt för att utveckla barns uttrycksformer.

- Det finns många olika sätt att använda kroppen på för att uttrycka sig. Idag ska barnen få dansa boken ”Lilla kotten får besök” som de redan har fått läsa och prata om. Nu kompletteras det med dans, förklarar Carina.

Emelie Bardon är dansare och danslärare. Hon utgör ena halvan av dansduon Waileth & Bardon. Tillsammans har de utvecklat en metod som de kallar ”dansläsning”, där syftet är att främja läsande och lära ut rörelser och musikalitet samtidigt.

- Vi använder mest bildböcker och fokuserar på just bilderna när vi skapar rörelser. Allt från människor och djur till flaggor och hav blir till rörelser. Just denna bok som vi ska dansa idag är väldigt tacksam eftersom det kommer ett nytt djur på varje uppslag, ler Emelie.

Emelie är på Kulturpunkten i Bromölla två dagar per vecka under fyra veckor och träffar alla kommunens förskolor. Inför varje tillfälle möter hon personalen som ska delta för att förbereda dem på vad som ska hända.

- Det är jätteviktigt att de vuxna som barnen är trygga med, själva är trygga i vad som händer. Barnen tittar hela tiden på vad personalen gör och därför går jag igenom dansen med dem innan barnen är med, säger Emelie.

- Det är en styrka att de vuxna kan förbereda både sig själva och barnen inför träffarna. De har sagt att det har varit roligt med mycket skratt, tillägger Carina.

När barnen kommer fram hälsar Emelie på alla innan de värmer upp. Hon börjar sedan läsa boken och efter varje sida startas en låt som alla dansar till. Musiken och dansen anpassas efter vilket djur det handlar om och vilken känsla som ska förmedlas. När boken är slut berättar Tyra, Melwin, Ester och Harry om dagens upplevelse.

- Idag fick vi dansa och läsa en bra bok, säger Melwin.

- Katten är min favorit! Den är roligast, lägger Ester till och alla nickar och håller med att katten är bäst.

- Jag brukar lyssna på kiwi- och citronlåten men detta var bra ny musik, berättar Harry.

De kommer även överens om att det var enkelt att följa med i rörelserna och att de vill göra mer av det här i förskolan.

Tyra, Melwin, Ester och Harry är nöjda efter dagens dansläsning.

Tanken är att projektet ska avslutas med en utställning som sammanfattar det barnen har lärt sig under årets gång. Carinas förhoppning är att detta ska leda till att personalen kommer använda sig mer av olika uttryckssätt i förskolan.

- Jag hoppas att resultatet blir att personalen tycker det känns enklare att variera olika uttrycksformer nu när de har fått prova på det, säger Carina.

- Det är bra att barnen får tillgång till olika typer av konst, då tror jag att man blir en rikare människa, menar Emelie.

Emelie avslutar med att lyfta Bromölla kommuns förskolor:

- Det känns väldigt lättarbetat här. Personalen är engagerad och barnen är nyfikna vilket är ett tecken på att barnen även känner sig trygga. Jag är en ny vuxen som gör tokiga grejer och de är ändå nyfikna. Det tyder på en sund atmosfär vilket jag tycker förskolorna i Bromölla kommun ska vara stolta över, ler hon.

Carina Svensson och Emelie Bardon ser positivt på nya uttrycksformer i förskolorna.

Sidan senast uppdaterad: den 14 november 2023