[Arkiverad] Förslag till reviderade föreskrifter om avfallshantering för Bromölla kommun

Publicerad: 25 augusti 2023, kl. 10:48

För varje kommun ska det finnas en avfallsplan och föreskrifter om avfallshantering, vilka tillsammans utgör kommunens renhållningsordning. Förslag till reviderade föreskrifter om avfallshantering för Bromölla kommun har tagits fram.

De huvudsakliga ändringarna är

- att en anpassning har gjorts av bestämmelser kring förpackningar från hushåll, med anledning av att det lagstadgade ansvaret för insamling av förpackningar övergår från producenterna till kommunerna den 1 januari 2024,
- att en anpassning har gjorts till kommunernas lagstadgade ansvar för visst bygg- och rivningsavfall samt
- att krav har införts på utsortering av trädgårdsavfall som utgörs av invasiva arter.

Enligt miljöbalken ska förslag till föreskrifter om avfallshantering ställas ut för granskning under minst fyra veckor innan föreskrifterna kan antas av kommunfullmäktige. Förslaget till reviderade avfallsföreskrifter kommer därför att finnas för granskning på följande platser under perioden 28 augusti-26 september 2023:

• Kommunhuset, Receptionen, Storgatan 48, 295 31 Bromölla.
  • Bromölla kommuns hemsida www.bromolla.se samt på kommunens digitala anslagstavla.

Eventuella synpunkter på förslaget ska vara skriftliga och ska ha inkommit till Bromölla kommun, Box 18, 295 21 Bromölla eller via e-post till kommunstyrelsen@bromolla.se senast den 26 september 2023. Märk med ”Föreskrifter”.

Eventuella frågor besvaras av avfallsplanerare Katharina Olin, Tekniska enheten, 0456-82 21 15.

Förslag reviderade föreskrifter för avfallshantering Bromölla.pdf

Sidan senast uppdaterad: den 13 november 2023