Feriearbetare Kommunteknik

Feriearbetare trivs i både regn och sol

Publicerad: 29 juli 2021, kl. 9:45

Feriearbetarna Oden Jönsson, Essie Nordberg, Ida Johansson och arbetsledaren Anders Pihl.

Kommunteknik tar emot sina första feriearbetare den här sommaren. Sju ungdomar får ett omväxlande utomhusarbete och blir rejält trötta, men uppskattar skillnaden mot skoldagarnas stillhet. Tillsammans gör de skillnad på kommunens många gröna ytor.

– När jag skulle söka visste jag inte vad Kommunteknik var, men sen fick jag det förklarat och valde det. Jag trodde det skulle vara lite långtråkigt, men än så länge är det bra, säger Oden Jönsson från Näsum.

Under sommaren är det två omgångar feriearbetare som arbetar tre veckor var i kampen mot ogräs och skräp. Det är en lagom längd, tycker Oden.
– Man behöver ha lite sommarlov, ta det lugnt och njuta av vädret också, säger han.

Den lilla lastbilen med utrustning står parkerad vid förskolan Törnsångaren och från gården hörs skrapet från hackorna. Tillsammans med sin arbetsledare Anders Pihl fyller de tre feriearbetarna snabbt några skottkärror med ogräset som de hackat bort.

– Dagarna börjar tidigt och innan frukost tar vi hand om olika fel och klagomål som folk har hört av sig om. Anders väljer ut vad vi ska göra. Efter frukost jobbar vi på olika platser i kommunen fram till halv två när det är slut. Jag uppskattar att vara ute, man kan vila huvudet och vara lite för sig själv, säger Essie Nordberg från Näsum.

Kommunteknik tar hand om många uppdrag som inte märks för den stora allmänheten och det har ungdomarna fått uppleva själva.

– Häromdagen fick vi hämta några ankor som hade fastnat på innergården till en skola och köra ner dem till hamnen. Det var en liten upplevelse, säger Ida Johansson, från Bromölla.

Gänget börjar plocka in sakerna i bilen för att åka vidare till nästa ställe. Alla säger att de trivs med jobbet. Och deras arbetsledare trivs med dem.

– Feriearbetarna är ju för unga för att köra våra maskiner, det är väl egentligen bara motorgräsklipparen som de kan använda. Men det finns gott om handredskap att jobba med och det gör de bra, säger Anders Pihl.

Sidan senast uppdaterad: den 13 augusti 2021