Bromölla Energi & Vatten informerar om ny taxa för vatten och avlopp

Publicerad: 22 december 2017, kl. 11:28

Från och med den 1 januari 2018 höjs de fasta brukningsavgifterna för vatten och avlopp i hela Bromölla kommun, enligt beslut på Kommunfullmäktige 171030. Detta för att ge möjlighet att behålla vår goda kvalitet på dricksvattnet och minska miljöpåverkan genom att bygga ut kommunalt VA och förnya befintliga ledningar.

I Bromölla kommun är vatten- och avloppsverksamheten helt avgiftsfinansierad, det innebär att den varken är finansierad av skattemedel eller vinstdrivande. Det är det som du betalar i vatten och avloppsavgift (även kallad VA-taxa) som används till att producera dricksvatten, underhålla och förnya ledningsnäten, rena avloppsvatten samt ta hand om dagvatten från fastigheter och gator.

VA-taxan innehåller två delar:
Anläggningsavgiften är en engångsavgift som betalas när en fastighet ansluts till det kommunala VA-ledningsnätet.

Brukningsavgiften faktureras löpande och är uppdelad i två delar; en fast årskostnad och en rörlig kostnad som beräknas utifrån vattenförbrukningen.

Höjningen innebär drygt 163 kr mer per månad för en normal villafastighet.

Fast avgift normalvilla 5632:-/år
Rörlig avgift 24:-/m3

mer information hittar du på www.bevab.se

Sidan senast uppdaterad: den 4 maj 2018