Christer Björk är gatuingenjör och Maja skog är parkingenjör.

Björk och Skog delar på ytorna

Publicerad: 31 januari 2022, kl. 10:34

Sedan årsskiftet har tekniska enheten en ny parkingenjör. Maja Skog tar hand om de gröna ytorna. Hennes kollega och mentor Christer Björk ansvarar för kommunens gator, administration och projekt med titeln gatuingenjör.

Landskapsarkitekten Maja Skog från Sölvesborg blev ny parkingenjör i Bromölla kommun vid årsskiftet. Dessförinnan hade hon en säsongsanställning på Kommunteknik och har därför hunnit få god kunskap om kommunen. Som ansvarig kan hon bidra på ett annat sätt.

– Jag älskar växter och träd och vill jobba med utveckling för attse hur skötsel och drift kan bli ännu mera effektivt, säger hon. Bland hennes uppgifter finns bland annat stadsplanering, dagvatten, skötsel och drift, skog, parker, planteringar och lekplatser. Den tidigare innehavaren av tjänsten, Christer Björk, finns kvar som stöd och kunskapsbank.

– Jag började som parkarbetare i kommunen i kommunen 1983 och blev arbetsledare och parkförman på 1990-talet. Nu har jag titeln gatuingenjör, skrattar han.

Christer Björk har det största kunnandet om kommunens alla ytor. Nu får han fokusera mera på gatorna, belysningen, ombyggnads- och beläggningsarbeten, snöröjning och långsiktig planering.

– Jag kommer att lägga mig i det Maja gör ibland, eftersom jag bär på all gammal kunskap och våra uppgifter överlappar. Vi kommer att byta av varandra, men det är skönt att ha färre ansvarsområden, säger han.

Tjänsten som trafikingenjör i kommunen är ännu inte tillsatt och de rena myndighetsuppgiftena sköts därför av en konsult, medan Christer Björk gör det övriga arbetet. Han och Maja är tillsammans med parkarbetarna på Kommunteknik ett litet team som kan klara det mesta.

Sidan senast uppdaterad: den 23 mars 2022