Upplysning hjälpte några till vaccination

Publicerad: 16 september 2021, kl. 16:20

Jessica Salomonsson Enetoft från Länsstyrelsen Skåne hjälper Pelle Kristiansson att få en vaccinationstid. I bakgrunden står Bromöllas kommunalråd Jenny Önnevik.

Länsstyrelsens vaccinationshubb fanns i centrala Bromölla på torsdagseftermiddagen. Trots regntunga skyar var en hel del medborgare ute och rörde på sig. De flesta som passerade hubben, mellan Böckmans och Systembolaget, var dock redan vaccinerade.

–Så här har det sett ut på många ställen där vi varit, berättade samhälls- och hälsokommunikatören Islam Rezaq, samtidigt som hon delade ut lite godis till de som redan tagit sina sprutor.

Vaccinova höll öppet för drop-in-vaccination tvärs över gatan och de fick en del kunder som först hade fått hjälp att registrera sig hos personalen i hubben.

Kommunalrådet Jenny Önnevik, (S) fanns också på plats en stund under eftermiddagen. Hon diskuterade då bland annat svårigheterna att nå fram med vaccinationsinformationen till ungdomar.

–Vi måste verkligen vara vaksamma. Att samhället öppnar upp mer innebär ju inte alls att man ska låta bli att vaccinera sig. Tvärtom blir det ju ännu viktigare att hålla smittspridningen nere nu, sa Jenny Önnevik.

Sidan senast uppdaterad: den 16 september 2021