Skolpsykologerna - en användbar resurs

Publicerad: 3 november 2020, kl. 8:39

Maj Sjögren och Mattias Sturk är kommunens skolpsykologer och de sitter i centrala elevhälsans lokaler vid Ifötorget i Bromölla. Deras arbete pågår bakom kulisserna för många, men huvuduppdraget är kristallklart – se till att eleverna får godkända betyg i skolan. Vardagen är variationsrik och rymmer både elevmöten och grupputbildningar med pedagoger.

Kommunens två skolpsykologer är båda ganska nya på sina poster. Mattias började för ett år sedan och Maj har arbetat här i en månad. De har liknande erfarenheter, bland annat från habiliteringen och barn- och ungdomspsykiatrin, BUP.

Dyker man bara upp här på kontoret om man vill träffa er?

– Nej, kommer ungdomar eller föräldrar direkt hit så hänvisar vi tillbaka till skolan. Vi får alltid våra uppdrag av rektorn, säger Mattias. Arbetet görs på tre olika nivåer:

• Individuellt – i mötet med elever och vårdnadshavare
  • På gruppnivå – tips om hur pedagogerna kan möta barn
  • På organisationsnivå – med verksamhetsutveckling.

Samtal med ett barn sätter ibland igång en kedja av arbete med skolans elevhälsoteam, den centrala elevhälsan och alla pedagogerna. Ibland fortsätter det exempelvis till BUP. Någon gång räcker bara samtalet.

Att vara två innebär att det blir färre brandkårsutryckningar och fler möjligheter att jobba förebyggande. Men skolpsykologerna ansvarar ändå för mer än 800 elever var, plus förskolebarn.

Hur ser en dag på jobbet ut då?

– På förmiddagen kanske jag åker ut till en skola för att göra en bedömning av en elev på plats. På eftermiddagen träffar jag ett gäng lärare och handleder dem, sen åker jag hit, skriver journaler och ringer ett par samtal till habilitering eller socialtjänst, säger Maj Sjögren.

Det centrala elevhälsoteamet i Bromölla består av de båda psykologerna, specialpedagog, beteendevetare, logoped och de kuratorer och skolsköterskor som arbetar ute på skolorna. Tillsammans är de en stor samlad kraft.

– Det är bra att jobba ihop med andra kompetenser. Nu ska vi forma uppdraget och slipa på samarbetet med elevhälsoteam och pedagoger på skolorna, säger Mattias Sturk.

Sidan senast uppdaterad: den 26 februari 2021