Skola med musiken i centrum

Publicerad: 6 december 2017, kl. 7:00

Musikskolan undervisar varje vecka cirka 240 barn i instrument- och ensemblespel och sång. Utöver den egna verksamheten är Humleskolans musikval en viktig och betydande del av undervisningen.

Musikskolan undervisar på de skolor i kommunen där det finns inskrivna elever, men har också lokaler på Tunnbyskolan i Bromölla. För att kunna genomföra undervisning i kommunens alla delar och vara en tillgänglig verksamhet för barn och unga är tillgången till lokaler jätteviktig.

– Sedan några år tillbaka är vi tidigt med i den övergripande lokalplaneringen, säger Urban Gunnarh, verksamhetschef på musikskolan.
–Att vi kan bedriva undervisning på så många skolor som möjligt gör helt enkelt att vi får fler elever och större bredd på verksamheten.

Under 2017 har musikskolan drivit ett projekt med medel från Statens kulturråd. Projektet har fått namnet "Musik för alla" och riktar sig barn och unga som normalt inte söker sig till musikskolans verksamhet. Projektet handlar dels om aspekter på integration i det svenska samhället men också om att arbeta med mångfald i instrumentvalet. "Musik för alla" kommer att fortsätta även under första halvåret 2018.

Under december månad finns det flera möjligheter att lyssna på elever från musikskolan. I evenemangskalendern hittar du mer information.

Vill du veta mer om musikskolans verksamhet?
Kontakta musikledare Urban Gunnarh på 0456–82 22 64, urban.gunnarh@bromolla.se
eller läs mer på musikskolans sidor.

Sidan senast uppdaterad: den 23 januari 2018