Ballonger

Nattis firar 20 år

Publicerad: 13 oktober 2017, kl. 8:32

"Lilla" Bromölla är stolta pionjärer!

Det var den 1 september 1997 som en ny förskoleverksamhet med inriktning på obekväma tider öppnade i Bromölla. Sex medarbetare anställdes och för att kunna starta upp en dygnet runtöppen förskola, med plats för till exempel sängar, anpassades Dalafurets förskola. I uppstarten var 16 barn, med behov av barnomsorg på kvällar, nätter eller dagtid på helger och röda dagar, inskrivna. Föräldrarna var överlyckliga då de kunde lämna sina barn på ett och samma ställe och upplevde att tryggheten för barnen blev så mycket bättre.

– Att lämna sina barn på obekväma tider är aldrig enkelt. Föräldrarnas dåliga samvete sätts på prov och omgivningen har ofta synpunkter, säger Agneta Centervall, förskolechef på Bromölla kommun. Men i ett brukssamhälle som Bromölla, med bland annat ökade krav på öppettider i serviceinrättningar, har man fått tänka om. Åsikterna har varit många under årens lopp, men tryggheten för barnen har alltid varit i fokus.

2002 utökades barnantalet och Nattis flyttade till Gläntans förskola. Samtidigt reducerades antalet anställda från sex till fyra. Protesterna från föräldrarna var högljudda, men det rådande ekonomiska läget i kommunen tvingade fram nedskärningarna.

2014 ökade behovet av platser markant, med över 50 sökande. Det tas ett politiskt beslut om att verksamheten åter ska öppna upp fullt ut – alla dagar året om. Dag som natt, helger och även röda dagar dagtid. När Törnsångarens förskola byggdes ut till att omfatta sex avdelningar bestämdes det att även nattverksamhet skulle finnas där. Lokalerna anpassades så att tre egna rum tilldelades Nattis och en sjunde avdelning kom till, Nattugglan. Avdelningarna på Törnsångaren är döpta efter figurerna i Nalle Puhs sagovärld – Kanin, Lilla Ru, Nasse, Tiger, Ior, Nalle Puh och (natt) Ugglan.

– Vi är väldigt stolta över vår verksamhet och att en så liten kommun som Bromölla har varit i framkant och haft öppet i 20 år, säger Agneta Centervall. Under en period rådde det väldiga diskussioner i landet huruvida kommunerna verkligen skulle erbjuda barnomsorg på obekväma tider. Nattis i Bromölla fick då besök av Sydnytt, eftersom inte ens Malmö Stad hade en dygnet runt-öppen förskola vid den tidpunkten. – Men ”lilla” Bromölla hade det, skrattar Christel Jönsson.

Törnsångarens förskola

Sidan senast uppdaterad: den 20 oktober 2017